Kiedy marketing internetowy jeszcze raczkował, marketerzy mieli tylko garstkę informacji o klientach – i musieli sobie z tym radzić. Możliwości targetowania były ograniczone, a reklama online była robiona raczej na chybił trafił.
Teraz sytuacja jest zupełnie inna. Mamy do czynienia z mnogością kanałów i źródeł danych, a jedynym problemem jest umiejętność wygodnego zbierania i wykorzystania tego wszystkiego w działaniach marketingowych.
Dziś firmy posiadają wiele szczegółowych informacji o swoich klientach. Problem w tym, że trzymają te informacje w tzw. silosach, czyli w odseparowanych od siebie miejscach. Bazy danych, platformy i systemy itp. nie są ze sobą połączone w żaden sposób, co utrudnia działania marketingowe.
Stworzenie wiarygodnego profilu klienta wymaga dostępu do danych własnych (first-party data), danych pozyskanych poprzez partnerów biznesowych (second-party data) i danych pozyskanych od zewnętrznych podmiotów (third-party data). Może to wiązać się z zebraniem ogromnych ilości danych historycznych o kliencie z wielu różnych źródeł i połączenie ich w całość w celu uzyskania jak najpełniejszego obrazu.

Spis treści
Co to jest platforma skupiająca dane klientów (CDP)?
Co mogą zawierać dane zagregowane w CDP?
Jak działa platforma skupiająca dane klientów (CDP)?
Różnice pomiędzy CDP, CRM i DMP
Co to jest platforma skupiająca dane klientów (CDP)?
Platforma skupiająca dane klientów (Customer Data Platform, CDP) to platforma wykorzystywana przez marketerów do zbierania wszystkich dostępnych danych o kliencie i agregowania ich w jedną bazę danych. Ta baza jest zintegrowana i łatwo dostępna z poziomu innych systemów i platform marketingowych używanych w firmie.
Co mogą zawierać dane zagregowane w CDP?
- Dane transakcyjne dotyczące zakupów wykonywanych w przeszłości
- Historię przeglądania
- Dane demograficzne
- Dane behawioralne
- Dane o zdarzeniach (kliknięcia i pobrania plików itp.)
- Dane o użytkowaniu produktu
- Dane partnerów i osób trzecich (opcjonalnie)
CDP najczęściej pojawia się w kontekście tworzenia reklam online. Ale poza marketerami, korzyści z platformy mogą czerpać także na przykład pracownicy Obsługi klienta czy Dział Sprzedaży. Ideą CDP jest agregacja różnych źródeł danych (online i offline) i wykorzystanie ich do zbudowania „widoku” klienta w jednym miejscu, określanego również jako widok pojedynczego klienta (Single Customer View, SCV).
Technologię CDP wykorzystasz do:
- automatyzacji kampanii reklamowych
- zarządzania ścieżkami klient (customer journey)
- segmentacji i analizy danych
- rozszerzenia możliwości rozwiązań reklamowych i marketingowych
- personalizacji komunikacji w czasie rzeczywistym.
Jak działa platforma skupiająca dane klientów (CDP)?
Rolą platformy skupiającej dane klientów CDP jest zbieranie maksymalnie dużej ilości danych o klientach, tworzenie szczegółowego “widoku” klienta i dostarczanie skutecznej, spersonalizowanej komunikacji we wszystkich kanałach styku klienta z firmą.
Dlaczego zadbanie w pierwszej kolejności o dużą ilość informacji o kliencie jest tak ważne? Dlatego, że im więcej wiesz o swoim „doskonałym” kliencie, tym łatwiej będzie Ci wdrożyć modelowanie lookalike, aby znaleźć podobne osoby, do których możesz skierować swój przekaz.
To z kolei wymaga użycia algorytmów deterministycznych i probabilistycznych. Pisaliśmy o nich w innych wpisach na naszym blogu.
Na obrazku poniżej pokazaliśmy jak rolę ważną biznesową ma CDP w firmie.

Różnice pomiędzy CDP, CRM i DMP
Customer Data Platform (CDP) może wydawać się bardzo podobny do Customer Relationship Management (CRM) i Data Management Platform (DMP), ponieważ wszystkie one są odpowiedzialne za zbieranie i przechowywanie danych o klientach. Istnieją jednak pewne różnice w sposobie ich działania.
Cechy odróżniające platformy CDP, CRM i DMP
CDP to najmłodsza platforma z tej trójki. Wykorzystuje głównie dane własne i opiera się na informacjach umożliwiających identyfikację osoby (Personally identifiable information, PII). Informacje te pochodzą z różnych systemów w organizacji i mogą być wzbogacone o dodatkowe informacje pochodzące od partnerów biznesowych firmy. CDP są wykorzystywane głównie przez marketerów do pielęgnowania istniejącej bazy konsumentów.
Oto, co musisz wiedzieć o platformie skupiającej dane klientów CDP.
- CDP skupia się na marketingu (komunikowaniu się z odbiorcami, których firma zna)
- CDP pomaga zwiększyć ilość konwersji, klientów retencyjnych oraz utrzymaniu zaangażowania – wszystko to w oparciu o istniejącą już bazę klientów.
- CDP używa danych umożliwiających identyfikację klienta (PII) oraz danych własnych.
- CDP zazwyczaj wykorzystuje dane własne, ale może być wzbogacony o dane pochodzące od innych partnerów biznesowych firmy.
- Platformy CDP są wykorzystywane przez firmy do przechowywania danych użytkowników w jednym miejscu i uzyskiwania dostępu do tych informacji w celu wdrażania spersonalizowanych strategii marketingowych w wielu kanałach (np. w Internecie, reklamach, e-mailach).
Platformy DMP (Data Management Platform) są przede wszystkim odpowiedzialne za agregowanie danych pozyskanych od zewnętrznych podmiotów (third-party data), co zazwyczaj wiąże się z wykorzystaniem plików cookie. W ten sposób DMP jest bardziej platformą AdTech, podczas gdy CDP jest uznawane za narzędzie MarTech. Platformy DMP są wykorzystywane głównie do ulepszania kampanii reklamowych i pozyskiwania odbiorców typu lookalike, czyli odbiorców o wspólnych cechach i zainteresowaniach.
Oto, co musisz wiedzieć o platformach DMP:
- DMP skupia się na reklamie (komunikowaniu się z odbiorcami, których firma nie zna)
- Zazwyczaj wykorzystuje dane pochodzące od podmiotów zewnętrznych (third-party data), przy czym dane własne (first-party data) stanowią dodatkowe źródło informacji.
- Platformy DMP powstały wcześniej, niż Google i Facebook utworzyły swoje API odbiorców, oferując możliwość łączenia danych własnych z danymi pochodzącymi z sieci reklamowej (ad network).
- DMP ma na celu poprawę targetowania reklam typu display.
CRM-y są bardzo podobne do CDP, ale nie obsługują wielu typów danych i zazwyczaj wymagają więcej uwagi. Chociaż są używane do podobnych celów co CDP, nie są skalowalne.
Oto, co musisz wiedzieć o CRM-ach:
- CRM są bardzo podobne do CDP, ale nie obsługują wielu typów danych.
- Korzystając z CRM-a, używaj danych umożliwiających identyfikację (PII) i danych własnych.
- CRM zwykle wymaga, aby to sprzedawcy zarządzali swoimi kontami.
Jak Dział Marketingu może zyskać, używając CDP?
W 1916 roku John Wanamaker, amerykański kupiec i wybitny polityk, powszechnie uważany za ojca chrzestnego nowoczesnego marketingu, powiedział: „Połowa pieniędzy, które wydaje na reklamę, jest marnowana; problem polega na tym, że nie wiem, która połowa.”
Sto lat później marketerzy stają przed tym samym dylematem; te „zmarnowane” pieniądze to zmora współczesnego marketingu i reklamy – dokładnie jak w 1916 roku.
Efektywność
To prawda, że żadne działania marketingowe nie są w stanie konsekwentnie gwarantować dobrych wyników przy minimalnych nakładach na media. Jednak marketerzy mogą odnosić większe sukcesy dzięki reklamom i docieraniu do właściwych osób. Oznacza to komunikowanie się ze starannie dobraną publicznością, albo z tymi, którzy już wyrazili zainteresowanie produktem. Do ułożenia takiej reklamy zwykle potrzeba dokładnej segmentacji oraz pełnego obrazu klienta. W tym miejscu CDP naprawdę się przydają.
Zanim platformy skupiające dane klientów w ogóle pojawiły się na rynku, proces zdobywania informacji o klientach był czaso i pracochłonny. Trzeba było ręcznie zbierać i weryfikować informacje, a także wprowadzać je do różnych systemów. Błędy pojawiające się w procesie i informacjach były wtedy nie do uniknięcia.
Łączenie danych
Konieczność wyeliminowania silosów danych stała się oczywista. Potrzebne było źródło danych, które agreguje informacje z innych źródeł danych i można je zintegrować ze wszystkimi systemami w firmie. Marketing, analiza biznesowa i obsługa klienta stały się coraz bardziej zależne od dostępności danych. Dzięki CDP, które łączą dane i podejmują natychmiastowe decyzje na podstawie wielu zmiennych, kooperacja pomiędzy różnymi działami w organizacji jest możliwa.
Jak sama nazwa wskazuje, platformy skupiające dane klientów tworzą jedną centralną bazę informacji o klientach. Reguły biznesowe także są zarządzane z jednego miejsca i mogą być inkorporowane do innych narzędzi i platform w firmie (tzw. demokratyzacja danych).
Szczegółowe informacje
Integracja wielu źródeł danych klientów w jedną, scentralizowaną platformę może sprawić, że twoja firma będzie korzystać z dokładniejszych informacji. Dzięki temu możesz szybciej podejmować decyzje biznesowe oparte na danych.
Widok pojedynczego klienta
Karta, na której zebrane są wszystkie informacje o kliencie to tzw. widok pojedynczego klienta (Single Customer View, SCV). SCV możesz udostępniać do innych systemów używanych w twojej firmie oraz dzielić się nim z różnymi działami organizacji (także offline). Współpracując w ten sposób, możesz tworzyć materiały najlepiej dobrane do danego klienta. Dodatkowo sprawiasz, że jego doświadczenia są pozytywne.
Podsumowanie
Widok pojedynczego klienta (SCV), czyli reprezentacja wszystkich danych o kliencie, jakie firma ma jest świętym Graalem każdego marketera. Rolą platformą skupiającą dane klientów (CDP) jest pomoc w osiągnięciu tego celu – zbieranie danych o klientach z wielu różnych źródeł (tj. platform i kanałów wykorzystywanych w firmie) i oferowanie holistycznego spojrzenia na klienta, aby umożliwić realizację i optymalizację spersonalizowanych ścieżek klientów.