8 przykładów do czego używać platformy danych klienta CDP w reklamie i marketingu

platforma danych klienta CDP

Spis treści

Newsletter

Bądź na bieżąco z wydarzeniami w świecie AdTech i MarTech

Szanujemy Twoją prywatność. Dowiedz się więcej tutaj.

Marketerzy używają różnych systemów do zbierania informacji o swoich klientach, w tym poczty elektronicznej, oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami (CRM), narzędzi analitycznych itp. Ale zazwyczaj są to systemy silosowe, które nie wymieniają między sobą informacji.

Zamiast ułatwiać działania marketingowe, wszystkie te zdecentralizowane silosy z danymi je utrudniają. Analizowanie oderwanych od siebie informacji prowadzi do wyciągania błędnych wniosków.

Na szczęście istnieje oprogramowanie, które pozwala firmom budować centralne repozytorium informacji i wykorzystywać je do aktywowania odbiorców. To platforma danych klienta (customer data platform, CDP).

Termin ten pojawił się w 2013 roku. Od tego czasu platformy CDP zyskały na popularności i stały się kluczowym elementem działań reklamowych i marketingowych wielu firm.

Co to jest platforma danych klienta (CDP) i jak działa?

Platforma danych klienta (CDP) to oprogramowanie, które zbiera i ułatwia zarządzanie danymi o Twoich klientach. Dane możesz pozyskiwać z systemów i narzędzi marketingowych i sprzedażowych, z których korzystasz na co dzień, np. z systemów poczty elektronicznej i systemów zarządzania relacjami z klientami (CRM). CDP to w zasadzie jedno miejsce na wszystkie Twoje dane o klientach.

Anatomia platformy danych klienta – infografika przygotowana przez Clearcode

System ma cały szereg zalet. CDP pozwala przede wszystkim zbudować pojedynczy widok klienta (SCV), czyli pojedynczą kartę ze szczegółowymi informacjami o kliencie i jego wcześniejszych interakcjach z Twoją marką.

Przykład SCV z podsumowaniem najważniejszych informacji o kliencie.
Źródło: Piwik PRO

Z CDP możesz: 

  • Analizować informacje o swoich klientach
  • Tworzyć profile klientów i usuwać duplikaty.
  • Przypisywać odbiorców do odpowiednich segmentów.
  • Stworzyć bazę zgód RODO.
  • Świadczyć lepszą obsługę klienta.

Większość marketerów korzysta z CDP aby lepiej prowadzić kampanie reklamowe / marketingowe, wysyłać lepiej dopasowane komunikaty do odbiorców, automatycznych wiadomości e-mail, prowadzić skuteczne kampanie retargetingowe, poprawić targetowanie w kampaniach reklamowych w wyszukiwarce i wykorzystywać funkcjonalności predykcyjnej personalizacji treści.

Innymi słowy, CDP ułatwia życie marketerów.

Jak działa platforma danych klienta?

Aby wykonać wszystkie te czynności, o których wspomnieliśmy powyżej, CDP gromadzi dane z Twoich narzędzi sprzedażowych i marketingowych, ujednolica je i przechowuje w jednym miejscu. Mówiąc dokładniej, CDP gromadzi zarówno dane na poziomie urządzenia (identyfikatory plików cookie, identyfikatory urządzeń i adres IP), jak i dane osobowe (np. nazwiska, adresy, adresy e-mail i numery telefonów).

Platforma danych klienta może agregować:

  • Dane dotyczące tożsamości — imię i nazwisko, dane demograficzne, lokalizacja, dane kontaktowe itp.
  • Dane opisowe — informacje o karierze, stylu życia, hobby itp.
  • Dane ilościowe — ilość zakupionych produktów, daty zamówień itp.
  • Dane behawioralne — wizyty na stronie, zaangażowanie w mediach społecznościowych, używane urządzenia itp.
  • Dane jakościowe — ulubiony kolor, ocena obsługi klienta itp.

Kolejną ważną funkcjonalnością CDP jest analiza.

Proces przekształcania różnych danych w raporty, SCV i segmenty jest prosty.

Pierwszy krok to akwizycja danych, dzięki której CDP integruje wiele źródeł danych w jednym miejscu. Drugim krokiem jest ujednolicenie formatów danych. Następnie, jako trzeci krok, CDP tworzy raporty i pulpity nawigacyjne (“widoki”), które umożliwiają przeglądanie i śledzenie kampanii i celów marketingowych. Ostatnim krokiem jest aktywacja danych, co oznacza zebranie wszystkich tych informacji i wykorzystanie ich do konkternych działań, np. optymalizacji kampanii marketingowych.

Aktywację danych można porównać do uruchomienia silnika w samochodzie. Jeśli nie przekręcisz kluczyka w stacyjce, nigdzie nie pojedziesz.

Kto korzysta z platform danych klienta CDP?

Z platformy danych klientów najczęściej korzysta marketer lub reklamodawca — osoba odpowiedzialna za rozpoznawanie potrzeb klientów, tworzenie strategii marketingowych oraz dostosowywanie rozwiązań i usług do klientów.

Z CDP korzystają także analitycy — dane dostępne w dashboardach dostarczają wielu cennych informacji i pozwalają na przeprowadzanie szczegółowych analiz.

W bardziej ogólnym ujęciu, platforma danych o klientach to świetne rozwiązanie dla firm wykorzystujących reklamę automatyczną i marketing cyfrowy, a także dla korporacji, agencji i firm e-commerce. Choć tak naprawdę każda firma, która korzysta z różnych źródeł danych i silosów danych może wykorzystać funkcjonalności CDP.

Do czego używać platformy danych klienta CDP w reklamie i marketingu?

Platformy danych klientów są jak mózgi: gromadzą i przetwarzają dane 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, abyś mógł rozwijać swój marketing i poprawiać skuteczność swoich reklam.

Poniżej zebraliśmy osiem przykładów do czego możesz wykorzystać tę platformę w marketingu i reklamie.

#1: Zwiększanie sprzedaży

Zwiększenie sprzedaży poprzez cross-selling i up-selling jest możliwe dzięki danym transakcyjnym i jakościowym, które możesz gromadzić w CDP. Możesz na przykład oferować indywidualne kody rabatowe lub polecać produkty dopasowane do stylu życia i zainteresowań klienta.

#2: Lepsze zrozumienie marki i jej oferty

Klient, który w przeszłości miał kontakt z Twoją marką, może otrzymać spersonalizowaną treść. Do personalizacji, CDP wykorzystuje dane dotyczące tożsamości (np. imię i nazwisko) oraz dane behawioralne (np. tematy zainteresowań).

#3: Wykorzystywanie potencjału social mediów

CDP pozwala pogrupować odbiorców docelowych w segmenty. Możesz wykorzystać te informacje, aby zwrócić uwagę potencjalnych klientów w mediach społecznościowych i zaangażować ich w działania Twojej marki.

#4: Zapobieganie traceniu klientów

Zmniejszająca się liczba interakcji z Twoją marką może wskazywać na słabszą więź między Twoją firmą a klientem. Dzięki CDP możesz zidentyfikować takie osoby i wysłać im spersonalizowane wiadomości, które odbudują i wzmocnią więź.

#5: Tworzenie profili klientów

Na podstawie informacji o zachowaniu klienta w świecie wirtualnym (online) możesz rozpoznać tego klienta w swoich sklepach stacjonarnych (offline). W ten sposób będziesz mieć pełną wiedzę o swoim kliencie.

#6: Spersonalizowana komunikacja we wszystkich kanałach

Segmentacja na podstawie danych transakcyjnych pozwala dotrzeć do klientów kanałami, z których faktycznie korzystają. Możesz zautomatyzować komunikację, wysyłać newsy, dostosowywać oferty do potrzeb i możliwości klienta oraz mierzyć jego lojalność.

#7: Przewidywanie zachowania klienta

Dzięki danym predykcyjnym (np. prawdopodobieństwo zakupu, odejście, wizyta, otwarcie e-maila) możesz stale wzbogacać profile swoich klientów i ulepszać komunikaty marketingowe, które do nich kierujesz.

#8: Retargeting i modelowanie typu look-alike

CDP nie tylko gromadzi dane, ale także zasila nimi platformy reklamowe, z których korzystasz. Dzięki temu możesz tworzyć skuteczne kampanie retargetingowe i pozyskiwać nowych klientów o podobnych preferencjach poprzez targetowanie na “sobowtóry” (look-alike).

Popularni dostawcy platform danych klientów (CDP)

Na rynku CDP jest ogrom dostawców. Według danych G2 i Gartnera, liderami są:

Stworzyliśmy listę ponad 30 dostawców CDP — znajdziesz ją w tym poście.

Podsumowanie

Platforma danych klienta to oprogramowanie, które gromadzi dane klientów, segmentuje je i pomaga aktywować odbiorców.

CDP jest zasilany danymi z takich źródeł jak aplikacje mobilne, usługi internetowe, CRM, sklepy e-commerce, pliki CSV i inne platformy integrowane przez API. Oprogramowanie CDP łączy wszystkie formaty danych w jeden i porządkuje informacje o Twoich klientach.

Wynikiem tych operacji jest pojedynczy widok klienta (SCV), dashboardy analityczne i raporty oraz segmenty odbiorców. Dzięki temu możesz tworzyć skuteczne kampanie marketingowe w różnych kanałach, np. e-mail, wyszukiwarka czy media społecznościowe, korzystać z modelowania look-alike i przeprowadzać kampanie retargetingowe.

Czytaj dalej

NAPISALIŚMY I WYDALIŚMY KOMPENDIUM WIEDZY O ADTECHU

The AdTech Book

Dowiedz się jakie platformy, procesy i firmy tworzą świat cyfrowej reklamy.

Mike Sweeney

Head of Marketing

“The AdTech Book to rezultat naszego wieloletniego doświadczenia w projektowaniu i budowaniu technologii AdTech i MarTech dla naszych klientów.”

Sprawdź, jak możemy pomóc Ci z Twoim projektem

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami i dynamicznie rusz do przodu ze swoim projektem.