Postęp technologiczny w branżach reklamowej i marketingowej, wpłynął na zachowanie klientów. Retailerzy powołali do życia sieci sprzedaży mediów detalicznych, aby zwiększyć swoje przychody.
W tym artykule przyglądamy się sieciom mediów detalicznych i ich środowisku w odniesieniu do AdTechu.
Najważniejsze informacje
- Media detaliczne odnoszą się do pokazywania reklam innych marek w środowisku własnym sprzedawcy, czyli na przykład na jego stronie www.
- Agencja konsultacyjna Bain & Company przewiduje, że firmy będą zwiększać wydatki na reklamę w przestrzeni mediów detalicznych. Wydatki te mają sięgnąć 25 miliardów dolarów do 2023r.
- Media komercyjne to rozszerzenie mediów detalicznych. W mediach komercyjnych mogą reklamować się zarówno sprzedawcy jak i ich partnerzy, aby docierać z reklamą do odbiorców korzystających nie tylko ze stron i aplikacji retailera, ale także poza nimi.
- Najczęściej spotykanymi formami reklamy detalicznej są produkty sponsorowane, reklama na stronach www i w aplikacjach oraz reklama poza witryną sprzedawcy.
- Duzi sprzedawcy, jak Wallmart z USA, budują własne sieci mediów detalicznych (retail media network, RMN) i zarządzają nimi. Oznacza to, że tworzą oni ogniwa w ekosystemie, dzięki którym inne marki mogą się reklamować.
Spis treści
Jaka jest różnica między mediami detalicznymi, mediami handlowymi i ecommerce?
Przykłady reklam w sieciach detalicznych
Skąd się wzięły media detaliczne?
Co to jest sieć mediów detalicznych (retail media network, RMN)?
Dlaczego sprzedawcy budują własne sieci mediów detalicznych?
Jak sprzedawcy mogą wykorzystać sieci mediów detalicznych?
Co to są media detaliczne?
Media detaliczne zajmują się wyświetlaniem reklam we wszystkich kanałach sprzedawcy lub firmy e-commerce, np. w witrynie internetowej, aplikacji mobilnej, telewizji CTV, serwisach audio, reklamie outdoorowej (DOOH, digital out-of-home), etc. Reklama w mediach detalicznych jest podobna do tradycyjnej reklamy, ale koncentruje się na produktach i usługach handlu detalicznego i e-commerce.
Środowisko mediów detalicznych rozwija się dynamicznie. Według prognoz agencji Bain & Company, firmy zwiększą wydatki na reklamę w tych kanałach do 25 miliardów dolarów w 2023 roku.
Według eMarketera prognozy są jeszcze wyższe w tym sektorze.
Motorem napędowym dla sieci mediów detalicznych jest e-commerce, czyli handel internetowy. W ramach pojęcia e-commerce mieszczą się nie tylko sklepy internetowe, ale wszystkie transakcje handlowe zawierane przez Internej, np. aukcje, handel walutami, bankowość elektroniczna, usługi biur podróży itd.
Każda z tych branż może korzystać z mediów detalicznych do poszukiwania swoich klientów.
Jaka jest różnica między mediami detalicznymi, mediami handlowymi i ecommerce?
Terminy „media detaliczne”, „media handlowe” i „e-commerce” odnoszą się do tego samego — do handlu. Różnice pojawiają się na poziomie realizacji sprzedaży.
Media detaliczne: Media detaliczne są przeznaczone dla marek wyświetlających reklamy swoich produktów i usług w witrynach internetowych, aplikacjach i platformach dużych sprzedawców detalicznych. Reklamy mają budować świadomości marki wśród konsumentów i wpływać na ich decyzje zakupowe w miejscu zakupu. Media detaliczne umożliwiają detalistom zarabianie na danych własnych (first-party data), odbiorcach i tworzenie nowego strumienia przychodów.
Media handlowe (commerce media): Media handlowe to rozszerzenie mediów detalicznych — umożliwiają sprzedawcom i ich partnerom dotarcie do odbiorców poprzez reklamę w całej sieci, czyli także poza miejscem dokonywania zakupu. Reklamodawcy docierają do odbiorców wykorzystując informacje (dane), jakie posiadają o odbiorcach ; będą to dane własne (first-party data), oraz dane partnerów (second-party data). Dzięki temu reklama może być wyświetlana odbiorcom na całej ścieżce zakupowej, jest trafniejsza i lepiej dopasowana do potrzeb klientów.
E-commerce: Witryny e-commerce to miejsca, w których klienci przeprowadzają transakcje online. Jednak witryny te także mogą wykorzystywać media detaliczne i handlowe do wyświetlania reklam swoim klientom.
Thomas Bernas w poniższym filmie (ENG) tłumaczy różnice pomiędzy tymi kanałami:
Przykłady reklam w sieciach detalicznych
Reklama w mediach detalicznych jest przeznaczona dla marki, która chce wyświetlać reklamy swoich produktów lub usług w witrynie innego, większego sprzedawcy detalicznego. Przykładem może być Samsung reklamujący swoje nowe telewizory na stronie internetowej MediaMarkt. Kluczową różnicą między reklamą w mediach detalicznych a tradycyjnym banerem reklamowym jest miejsce wyświetlenia reklamy (np. witryna sprzedawcy) oraz fakt, że marka często wykorzystuje własne dane retailera do targetowania reklam.
Reklamy w mediach detalicznych mogą przybierać różne formy, a najczęściej będą to:
Produkty sponsorowane: produkty lub usługi marki wyświetlane na stronie wyników wyszukiwania sprzedawcy.
Reklama w witrynie/aplikacji: produkty lub usługi marki wyświetlane jako reklamy wyświetlane w witrynie/aplikacji sprzedawcy.
Reklama poza witryną: produkty lub usługi marki wyświetlane jako reklamy w innej witrynie (np. innej niż sprzedawcy) z wykorzystaniem danych własnych sprzedawcy.
Skąd wzięły się media detaliczne?
Reklama detalistów kiedyś była kojarzona wyłącznie z lokalnymi biznesami — blisko miejsca zakupu. Klienci spotykali się z takimi formami reklamy jak potykacze, reklamy w środku sklepu, karty lojalnościowe, kupony, próbki, itp.
Detaliści, poza reklamą w sklepie, mieli do swojej dyspozycji także reklamę w mediach tradycyjnych: w prasie, w telewizji, w radio oraz reklamę “uliczną” – dostarczaną do skrzynek pocztowych i do ręki, np. ulotki.
Możliwość dotarcia do klientów była ograniczona do zasięgów, jakie dawały te właśnie tradycyjne kanały reklamowe. Badanie czy reklama w takiej formie odniosła sukces czy porażkę, było trudne i kosztowne.
Wszystko zmieniło się w 1994 r., kiedy to koncern telekomunikacyjny AT&T wyświetlił pierwszą reklamę internetową na stronie HotWired.com W ciągu czterech miesięcy w banner kliknęło 44 proc. internautów, którzy ją zobaczyli.

Internet pozwolił zeskalować biznes. Rozwój technologii związanych z siecią Internet, dał sprzedawcom możliwość dotarcia do zupełnie nowych klientów i stworzenia nowych źródeł przychodów.
Dziś detaliści oraz sprzedawcy e-commerce, mogą wykorzystywać media w Internecie do reklamowania swoich usług i produktów.
Co to jest sieć mediów detalicznych (retail media network, RMN)?
Sieć mediów detalicznych (retail media network, RMN) to zasadniczo platforma technologii reklamowych (AdTech), która należy do danego sprzedawcy i/lub jest przez niego obsługiwana. Sieć mediów detalicznych sprzedaje zasoby reklamowe na stronach internetowych sprzedawców detalicznych, platformach e-commerce i aplikacjach mobilnych innym markom. RMN wykorzystuje też dane własne (first-party data) sprzedawcy, aby marki skuteczniej docierały do docelowych odbiorców.
Marki, które korzystają z usług RMN, również mogą używać danych własnych, łącząc je z danymi właściciela RMN, np. za pośrednictwem data clean roomu, aby poprawić targetowanie, mierzenie skuteczności kampanii i przypisywanie atrybucji.
Powszechnie uznaje się, że pierwszą platformą skupiającą detalistów jest Amazon, amerykański serwis zakupowy. Ta platforma jest jak nowoczesny rynek – użytkownik może przeglądać niezliczoną ilość produktów i usług, zapisywać je na swoich listach zakupowych i kupować w dogodnym momencie z dogodnego dla siebie urządzenia.
Amazon sprzedaje swoją powierzchnię reklamową sprzedawcom detalicznym poprzez własną sieć mediów detalicznych Amazon Advertising. Nowy model biznesowy szybko się przyjął i aktualnie widzimy jak się rozwija.
Sieci mediów detalicznych stworzono po to, aby tworzyć nowe strumienie przychodów dzięki niskim, stałym marżom na produktach i usługach.
Oto kilka przykładów sieci mediów detalicznych:
- Walmart Connect — sklep Walmart uruchomił swoją sieć mediów detalicznych, podnosząc przychody o około 26% w 2021 roku.
- Walgreens Advertising Group — sieć mediów detalicznych oferująca dostęp do odbiorców telewizji over-the-top (OTT), CTV i linearnej.
- Instacart Advertising — firma Instacart koncentruje się na dobrach szybkozbywalnych (FMCG), wykorzystując własne dane. Baza aktywnych użytkowników Instacart to około 9,6 mln osób.
- Retail Media+ — sieć stworzona przez Home Depot, amerykańskiego sprzedawcę wyposażenia domu. Sprzedawcy, którzy korzystają z Retail Media+ mogą wykorzystywać opcje reklamy zautomatyzowanej (na bazie własnych danych Home Depot), społecznościowych (takich jak Pinterest i Facebook) oraz Google Shopping.
- eBay Ads — to platforma stworzona przez eBay; reklamodawcy mogą dotrzeć do swoich klientów z bazy około 135 milionów aktywnych użytkowników.
Marki, które mają dużą bazę aktywnych użytkowników, mają dobre warunki do stworzenia własnej sieci mediów detalicznych. Są one w stanie zbudować nowe źródło przychodu, wykorzystując własny model biznesowy, potencjał technologii reklamowych i skalę, jaką dostarcza Internet.
Dlaczego sprzedawcy budują własne sieci mediów detalicznych?
Na przestrzeni lat zaobserwowaliśmy ogromny wzrost liczby sprzedawców detalicznych budujących własne sieci mediów detalicznych — od tradycyjnych sprzedawców detalicznych, takich jak Walmart, po firmy zajmujące się wyłącznie handlem cyfrowym, takie jak eBay.
E-commerce w przeciwieństwie do tradycyjnego handlu stacjonarnego, może wykorzystywać technologie reklamowe dostępne w Internecie, aby tworzyć własne platformy reklamowe. Jest kilka powodów, dla których detaliści decydują się budować własne sieci mediów detalicznych:
- dodatkowe źródło przychodu — narzucenie niewielkiej marży na reklamowane produkty daje możliwość stworzenia przychodu pasywnego dzięki własnemu kanałowi sprzedaży otwartemu na innych sprzedawców.
- rozwój e-commerce — od wybuchu pandemii COVID-19 e-handel zyskuje na popularności; nowy model zakupów został dobrze przyjęty przez konsumentów, a wiele biznesów przeniosło swoją działalność do sieci. Własne media detaliczne dają możliwość skorzystania z tego trendu.
- koniec ery ciasteczek stron trzecich — media detaliczne umożliwiają docieranie ze spersonalizowaną reklamą do potencjalnych klientów; targetowanie jest ograniczone, ale możliwe.
- reklama w obiegu zamkniętym — media detaliczne pomagają targetować reklamy, mierzyć ich skuteczność w prosty sposób oraz wyciągać wnioski i poprawiać funkcjonowanie e-biznesu.
Ustawodawcy na całym świecie regulują kwestie związane z prywatnością użytkowników, dlatego możliwości wykorzysania danych własnych zyskują na znaczeniu. Retail media pozwalają na adresowanie reklam do konkretnych grup odbiorców właśnie z wykorzystaniem zero-party data, czyli własnych danych o odbiorcach.
Jak sprzedawcy mogą wykorzystać sieci mediów detalicznych?
Sieci mediów detalicznych oferują szeroki wachlarz korzyści. Wykorzystując RMN, mogą zwiększać wartość swoich marek, usprawniać sprzedaż e-commerce, konkurować z Google i Meta o wydatki na reklamę, ulepszać rozwój produktów dzięki spostrzeżeniom i raportom oraz pogłębiać relacje z dostawcami.
Media detaliczne w najbliższych latach zyskają na znaczeniu. Gromadzą one dane własne (first-party data), dzięki czemu sprzedawcy mogą targetować reklamy. Zapewniają także środowisko, w którym klient wchodzi w tryb kupowania, co ma znaczenie dla reklamodawców, którzy chcą być wtedy jak najbliżej klienta.
Sprzedawcy korzystają najczęściej z reklam w wynikach wyszukiwania oraz reklam typu display. To tzw. aktywizacja użytkowników na własnych stronach. W języku angielskim nazywa się to onsite activation na stronach O&O (owned & operated).
Sprzedawcy jednak chcą być jeszcze bliżej klienta, dlatego sięgają również po reklamy poza platformą — do offsite activation możemy zaliczyć na przykład:
- reklamy w telewizji streamingowej i reklamy video online — reklamy pełnoekranowe, których nie można pominąć wyświetlane w telewizji streamingowej podczas filmów i programów telewizyjnych; użytkownicy trafiają na nie podczas oglądania telewizji,
- reklamy audio — odtwarzane w przerwach między treściami; użytkownicy trafiają na nie np. podczas słuchania podcastów,
- reklamy mailowe — wyświetlane podczas korzystania z kleintów poczty
- reklamy w mediach społecznościowych — wyświetlane podczas korzystania z mediów społecznościowych.
Jak rozwijają się sieci mediów detalicznych?
Sieci mediów detalicznych notują ogromne wzrosty i prześcigają inne kanały reklamowe; GroupM szacuje, że wydatki na reklamę w mediach detalicznych stanowią 18% wszystkich wydatków na reklamę cyfrową.
Dwie największe firmy badawcze, Forrester i McKinsey, prognozują dynamiczny wzrost przychodów z reklam RMN w USA, napędzany wzrostem wydatków na reklamę marek i agencji reklamowych.
- Amazon Advertising wygenerował 31 miliardów dolarów przychodów w 2021 roku, co oznacza wzrost o 48% rok do roku. Szacowany przychód za 2022 rok to 40 miliardów dolarów.
- W 2021 roku Walmart Connect wygenerował 2,1 miliarda dolarów przychodów z reklam, co oznacza wzrost o 136% w porównaniu z 2020 rokiem.
- W 2021 roku sprzedawcy korzystający z sieci reklamowej Roundel (dawniej Target) wydali miliard dolarów na kampanie reklamowe.
- Według firmy Forrester jedna czwarta detalistów z własnymi sieciami mediów detalicznych zarabia na reklamach ponad 100 milionów dolarów rocznie.
- Szacuje się, że za 2022 rok Instacart przekroczy 1 miliard dolarów przychodów z reklam.
Przyszłość sieci mediów detalicznych
Branże szybkozbywalnych dóbr i elektroniki użytkowej będą w najbliższej przyszłości intensywnie wykorzystywać możliwości sieci mediów detalicznych, dlatego można spodziewać się rosnących wydatków na reklamę z tych właśnie segmentów.
GroupM przewiduje, że reklama w mediach detalicznych wzrośnie o około 60% do 2027 r., przekraczając oczekiwany wzrost całej reklamy cyfrowej.