Marketerzy używają różnych systemów do zbierania informacji o swoich klientach, w tym poczty elektronicznej, oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami (CRM), narzędzi analitycznych itp. Ale zazwyczaj są to systemy silosowe, które nie wymieniają między sobą informacji.
Zamiast ułatwiać działania marketingowe, wszystkie te zdecentralizowane silosy z danymi je utrudniają. Analizowanie oderwanych od siebie informacji prowadzi do wyciągania błędnych wniosków.
Na szczęście istnieje oprogramowanie, które pozwala firmom budować centralne repozytorium informacji i wykorzystywać je do aktywowania odbiorców. To platforma danych klienta (customer data platform, CDP).
Termin ten pojawił się w 2013 roku. Od tego czasu platformy CDP zyskały na popularności i stały się kluczowym elementem działań reklamowych i marketingowych wielu firm.
Co to jest platforma danych klienta (CDP) i jak działa?
Platforma danych klienta (CDP) to oprogramowanie, które zbiera i ułatwia zarządzanie danymi o Twoich klientach. Dane możesz pozyskiwać z systemów i narzędzi marketingowych i sprzedażowych, z których korzystasz na co dzień, np. z systemów poczty elektronicznej i systemów zarządzania relacjami z klientami (CRM). CDP to w zasadzie jedno miejsce na wszystkie Twoje dane o klientach.
System ma cały szereg zalet. CDP pozwala przede wszystkim zbudować pojedynczy widok klienta (SCV), czyli pojedynczą kartę ze szczegółowymi informacjami o kliencie i jego wcześniejszych interakcjach z Twoją marką.
Z CDP możesz:
- Analizować informacje o swoich klientach
- Tworzyć profile klientów i usuwać duplikaty.
- Przypisywać odbiorców do odpowiednich segmentów.
- Stworzyć bazę zgód RODO.
- Świadczyć lepszą obsługę klienta.
Większość marketerów korzysta z CDP aby lepiej prowadzić kampanie reklamowe / marketingowe, wysyłać lepiej dopasowane komunikaty do odbiorców, automatycznych wiadomości e-mail, prowadzić skuteczne kampanie retargetingowe, poprawić targetowanie w kampaniach reklamowych w wyszukiwarce i wykorzystywać funkcjonalności predykcyjnej personalizacji treści.
Innymi słowy, CDP ułatwia życie marketerów.
Jak działa platforma danych klienta?
Aby wykonać wszystkie te czynności, o których wspomnieliśmy powyżej, CDP gromadzi dane z Twoich narzędzi sprzedażowych i marketingowych, ujednolica je i przechowuje w jednym miejscu. Mówiąc dokładniej, CDP gromadzi zarówno dane na poziomie urządzenia (identyfikatory plików cookie, identyfikatory urządzeń i adres IP), jak i dane osobowe (np. nazwiska, adresy, adresy e-mail i numery telefonów).
Platforma danych klienta może agregować:
- Dane dotyczące tożsamości — imię i nazwisko, dane demograficzne, lokalizacja, dane kontaktowe itp.
- Dane opisowe — informacje o karierze, stylu życia, hobby itp.
- Dane ilościowe — ilość zakupionych produktów, daty zamówień itp.
- Dane behawioralne — wizyty na stronie, zaangażowanie w mediach społecznościowych, używane urządzenia itp.
- Dane jakościowe — ulubiony kolor, ocena obsługi klienta itp.
Kolejną ważną funkcjonalnością CDP jest analiza.
Proces przekształcania różnych danych w raporty, SCV i segmenty jest prosty.
Pierwszy krok to akwizycja danych, dzięki której CDP integruje wiele źródeł danych w jednym miejscu. Drugim krokiem jest ujednolicenie formatów danych. Następnie, jako trzeci krok, CDP tworzy raporty i pulpity nawigacyjne (“widoki”), które umożliwiają przeglądanie i śledzenie kampanii i celów marketingowych. Ostatnim krokiem jest aktywacja danych, co oznacza zebranie wszystkich tych informacji i wykorzystanie ich do konkternych działań, np. optymalizacji kampanii marketingowych.
Aktywację danych można porównać do uruchomienia silnika w samochodzie. Jeśli nie przekręcisz kluczyka w stacyjce, nigdzie nie pojedziesz.
Kto korzysta z platform danych klienta CDP?
Z platformy danych klientów najczęściej korzysta marketer lub reklamodawca — osoba odpowiedzialna za rozpoznawanie potrzeb klientów, tworzenie strategii marketingowych oraz dostosowywanie rozwiązań i usług do klientów.
Z CDP korzystają także analitycy — dane dostępne w dashboardach dostarczają wielu cennych informacji i pozwalają na przeprowadzanie szczegółowych analiz.
W bardziej ogólnym ujęciu, platforma danych o klientach to świetne rozwiązanie dla firm wykorzystujących reklamę automatyczną i marketing cyfrowy, a także dla korporacji, agencji i firm e-commerce. Choć tak naprawdę każda firma, która korzysta z różnych źródeł danych i silosów danych może wykorzystać funkcjonalności CDP.
Do czego używać platformy danych klienta CDP w reklamie i marketingu?
Platformy danych klientów są jak mózgi: gromadzą i przetwarzają dane 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, abyś mógł rozwijać swój marketing i poprawiać skuteczność swoich reklam.
Poniżej zebraliśmy osiem przykładów do czego możesz wykorzystać tę platformę w marketingu i reklamie.
#1: Zwiększanie sprzedaży
Zwiększenie sprzedaży poprzez cross-selling i up-selling jest możliwe dzięki danym transakcyjnym i jakościowym, które możesz gromadzić w CDP. Możesz na przykład oferować indywidualne kody rabatowe lub polecać produkty dopasowane do stylu życia i zainteresowań klienta.
#2: Lepsze zrozumienie marki i jej oferty
Klient, który w przeszłości miał kontakt z Twoją marką, może otrzymać spersonalizowaną treść. Do personalizacji, CDP wykorzystuje dane dotyczące tożsamości (np. imię i nazwisko) oraz dane behawioralne (np. tematy zainteresowań).
#3: Wykorzystywanie potencjału social mediów
CDP pozwala pogrupować odbiorców docelowych w segmenty. Możesz wykorzystać te informacje, aby zwrócić uwagę potencjalnych klientów w mediach społecznościowych i zaangażować ich w działania Twojej marki.
#4: Zapobieganie traceniu klientów
Zmniejszająca się liczba interakcji z Twoją marką może wskazywać na słabszą więź między Twoją firmą a klientem. Dzięki CDP możesz zidentyfikować takie osoby i wysłać im spersonalizowane wiadomości, które odbudują i wzmocnią więź.
#5: Tworzenie profili klientów
Na podstawie informacji o zachowaniu klienta w świecie wirtualnym (online) możesz rozpoznać tego klienta w swoich sklepach stacjonarnych (offline). W ten sposób będziesz mieć pełną wiedzę o swoim kliencie.
#6: Spersonalizowana komunikacja we wszystkich kanałach
Segmentacja na podstawie danych transakcyjnych pozwala dotrzeć do klientów kanałami, z których faktycznie korzystają. Możesz zautomatyzować komunikację, wysyłać newsy, dostosowywać oferty do potrzeb i możliwości klienta oraz mierzyć jego lojalność.
#7: Przewidywanie zachowania klienta
Dzięki danym predykcyjnym (np. prawdopodobieństwo zakupu, odejście, wizyta, otwarcie e-maila) możesz stale wzbogacać profile swoich klientów i ulepszać komunikaty marketingowe, które do nich kierujesz.
#8: Retargeting i modelowanie typu look-alike
CDP nie tylko gromadzi dane, ale także zasila nimi platformy reklamowe, z których korzystasz. Dzięki temu możesz tworzyć skuteczne kampanie retargetingowe i pozyskiwać nowych klientów o podobnych preferencjach poprzez targetowanie na “sobowtóry” (look-alike).
Popularni dostawcy platform danych klientów (CDP)
Na rynku CDP jest ogrom dostawców. Według danych G2 i Gartnera, liderami są:
Stworzyliśmy listę ponad 30 dostawców CDP — znajdziesz ją w tym poście.
Podsumowanie
Platforma danych klienta to oprogramowanie, które gromadzi dane klientów, segmentuje je i pomaga aktywować odbiorców.
CDP jest zasilany danymi z takich źródeł jak aplikacje mobilne, usługi internetowe, CRM, sklepy e-commerce, pliki CSV i inne platformy integrowane przez API. Oprogramowanie CDP łączy wszystkie formaty danych w jeden i porządkuje informacje o Twoich klientach.
Wynikiem tych operacji jest pojedynczy widok klienta (SCV), dashboardy analityczne i raporty oraz segmenty odbiorców. Dzięki temu możesz tworzyć skuteczne kampanie marketingowe w różnych kanałach, np. e-mail, wyszukiwarka czy media społecznościowe, korzystać z modelowania look-alike i przeprowadzać kampanie retargetingowe.