Co to jest system zarządzania zamówieniami (OMS) i jak działa?

co to jest oms w adtech i martech

Spis treści

Newsletter

Bądź na bieżąco z wydarzeniami w świecie AdTech i MarTech

Szanujemy Twoją prywatność. Dowiedz się więcej tutaj.

System zarządzania zamówieniami (OMS) dla wydawców obsługuje cały proces sprzedaży, aby sprostać wymaganiom klientów i zwiększyć przychody firmy.

Gdy idzie o sprzedaż miejsca reklamowego, elementy takie jak zgłoszenia klientów, tworzenie i zarządzanie kampaniami, weryfikacja rozliczeń, są istotne. Reklamodawcy chcą szybkich odpowiedzi z dokładnymi ofertami, a przedstawiciele handlowi chcą szybko finalizować transakcje. W odpowiedzi na te potrzeby, powstał właśnie OMS.

Co to jest system zarządzania zamówieniami (Order Management System, OMS)?

System zarządzania zamówieniami (OMS) w branży AdTech to oprogramowanie służące do sprzedaży, obsługi i rozliczeń kampanii reklamowych. Dzięki różnorodnym funkcjom i zintegrowanym narzędziom, OMS umożliwia:

  • Monitorowanie dostępności zasobów reklamowych.
  • Tworzenie automatycznych kampanii reklamowych w różnych kanałach.
  • Optymalizowanie kampanii reklamowych.
  • Odpowiadanie na zapytania ofertowe (requests for proposals, RFP).
  • Tworzenie raportów.
  • Generowanie faktur.
  • Prowadzenie rekonsiliacji faktur.

System zarządzania zamówieniami OMS można połączyć z własnymi serwerami reklamowymi i serwerami zewnętrznymi, systemami ERP i CRM, platformami BI, SSP, giełdami reklamowymi i DSP za pomocą interfejsów API. Dzięki temu tworzy się bazę informacji sprzedażowych, konieczną do prowadzenia działań reklamowych i marketingowych w Internecie. Ale to nie wszystko. Możesz również zapewnić przepływ danych między systemami, prognozować zamówienia i rozpoczynać sprzedaż.

Sales Pro od Mediaspectrum to przykład systemu zarządzania zamówieniami.

Jak działa system zarządzania zamówieniami OMS?

Aby zainicjować kampanię rezerwacji reklam, należy przygotować tzw. opportunity. W tym celu przedstawiciel handlowy tworzy zamówienie sprzedaży, a następnie przekazuje szczegóły zamówienia, w tym nazwę kampanii i szczegółowe pozycje, takie jak miejsce umieszczenia reklam, sloty reklamowe, daty kampanii, ceny i targeting. Może także sprawdzić dostępność zasobów reklamowych i poprosić o zgodę na inne ceny. System OMS informuje członków zespołu o oczekujących działaniach.

Następnym krokiem jest wygenerowanie dokumentu dla reklamodawcy i przesłanie go drogą mailową. Umowa zwykle opiera się na wstępnie zdefiniowanym szablonie dostarczonym przez OMS, którego wypełnienie zajmuje tylko kilka minut. Dokument może być oczywiście poprawiany.

Kto używa systemu zarządzania zamówieniami OMS?

Na ogół użytkownikami systemów zarządzania zamówieniami OMS są przedstawiciele handlowi i zespoły AdOps pracujące w wydawnictwach. Ale OMS może być również używany przez management i dział finansowy, np. do generowania i przeglądania faktur oraz weryfikacji rozliczeń. Automatyzując procesy i pracując na tych samych zbiorach danych, firmy zwiększają swoją efektywność i eliminują wąskie gardła.

Przedstawiciele Handlowi

Dzięki OMS, przedstawiciele handlowi mogą generować przychody z reklam bookowanych przez reklamodawców, tworzyć oferty i szybciej zawierać umowy. Mogą również korzystać z dedykowanych funkcji do prognozowania zamówień.

Agencje reklamowe

Agencje reklamowe pomagają swoim wydawcom w zarządzaniu, uruchamianiu i optymalizacji ich inwentarza. W zależności od dostawcy OMS, mogą pomóc klientom prowadzić kampanie reklamowe w różnych kanałach.

AdOpsi

Zespoły AdOps zajmują się dystrybucją reklam i raportowaniem wyników kampanii reklamowych, zarządzając szczegółami każdej kampanii i poprawiając jej wydajność.

Działy finansowe

Działy finansowe kontrolują cash flow, faktury i procesy księgowe.

Najważniejsze funkcje reklamowe systemu zarządzania zamówieniami

Używanie systemu zarządzania zamówieniami upraszcza, automatyzuje i przyspiesza wiele procesów związanych z reklamą cyfrową. OMS może pomóc wydawcom i agencjom w łatwym zarządzaniu procesami sprzedaży bezpośredniej, gwarantowanego inwentarza i otwartych aukcji RTB, a także zarządzaniem kampaniami reklamowymi i tworzeniem bezbłędnych faktur.

Najważniejsze funkcje OMS to:

  • Nowe zamówienie i tworzenie kampanii – zespoły sprzedażowe mogą łatwo tworzyć nowe możliwości dla reklamodawców i szybko odpowiadać na RFIs, a także finalizować transakcje lub szybciej zmieniać istniejące umowy. Sprzedawcy łatwo klasyfikują zasoby reklamowe i tworzą elastyczne oferty pod nie.
  • Zautomatyzowane workflows – proces zamiany opportunity w kampanię reklamową może być zautomatyzowany, zapewniając płynne przejście od zespołu sprzedażowego do zespołu AdOps. Dostępne zasoby reklamowe, dzięki integracjom z platformami DSP i SSP, pozwalają planować kampanie w różnych kanałach. Narzędzia zarządzania i optymalizacji reklam tworzą przestrzeń do poprawy wydajności kampanii.
  • Analiza kampanii i raporty – wydawcy mogą analizować wydajność kampanii reklamowych za pośrednictwem jednego dashboardu.
  • Tworzenie faktur i uzgadnianie rozliczeń – OMS znacznie ułatwia zespołowi finansowemu generowanie automatycznych faktur.

Zalety systemu zarządzania zamówieniami OMS

Używanie OMS ma liczne zalety. Najważniejsza to oczywiście usprawnienie realizacji zamówień.

  • Integracje z narzędziami AdTechowymi: Integracje z giełdami reklamowymi, serwerami reklamowymi, DSPs, SSPs, ERPami, BI i CRM-ami (na przykład FreeWheel, Facebook Ads, Google Ads, Google Ad Manager, Yieldex) umożliwiają prowadzanie jakościowych kampanii reklamy automatycznej w różnych kanałach.
  • Dane w czasie rzeczywistym: OMS łączy i prezentuje dane dotyczące finansowów, zasobów reklamowych i informacji o klientach na jednym pulpicie, co ułatwia śledzenie wydajności biznesowej i sprzedaży reklam.
  • Automatyzacja AdOps: Cały proces obsługi reklamy jest zautomatyzowany — od nawiązania pierwszego kontaktu z reklamodawcami po generowanie faktury, przez wszystko, co jest pomiędzy. Każdy kto używa OMS może zaoszczędzić wiele godzin pracy i zmniejszyć koszty pracy poprzez tworzenie workflows i automatyczne generowanie raportów i faktur.
  • Prognozowanie zamówień: Dzięki OMS prognozowanie sprzedaży jest możliwe z większą dokładnością dzięki danym o wydajności kampanii historycznych i bieżących, które OMS zbiera.

Dostawcy gotowych systemów zarządzania zamówieniami OMS

Oto przykłady firm, które stworzyły i sprzedają systemy zarządzania zamówieniami OMS:

FatTail

FatTail stworzył AdBook+, OMS skupiony na monetyzacji, kontroli i skalowalności. FatTail integruje CRM-y, platformy BI, systemy finansowe, serwery reklamowe i systemy zakupowe, aby zapewnić kompleksową platformę dla wydawców.

Założone: 2001
Siedziba: Calabasas, Kalifornia.

Placements.io

Placements.io to nowoczesna platforma zarządzania przychodami dla sprzedawców reklam. OMS tego dostawcy pomaga zarządzać zamówieniami, inwentarzem, rozliczeniami i integracjami.

Założone: 2014
Siedziba: Seattle, Waszyngton.

Operavite

Operative stworzyło chmurowy system zarządzania zamówieniami dla przychodów z reklam. Dzięki Operative.One użytkownicy otrzymują zaawansowane możliwości OMS: tworzenie rynków Premium, Open API, czy niestandardowy zestaw raportów i analiz.

Założone: 2000
Siedziba: Nowy Jork.

TapClicks

TapClicks, Inc. to firma MarTechowa. Ich system ułatwia sprzedaż, zarządzanie workflowami i zamówieniami, analizy i raportowanie. 

Założone: 2009
Siedziba: San Jose, Kalifornia.

Lineup

Lineup Systems to firma z USA. Opracowali Adpoint, rozwiązanie, którego używa ponad 6 800 firm.

Założone: 2009
Siedziba: Broomfield, Kolorado.

Cloudsense

Cloudsense zbudował kompleksowy OMS oparty o Salesforce. Zatrudniają ponad 350 osób na całym świecie i obsługują najbardziej rozpoznawalne firmy, takie jak Spotify, Newsday czy News Corp Australia.

Założone: 2009
Siedziba: Londyn.

Mediaspectrum

Mediaspectrum dostarcza Sales Pro, chmurowe rozwiązanie dla firm potrzebujących kompleksowych usług reklamowych. Zatrudniają 150 osób na całym świecie.

Założone: 2001
Siedziba: Miami Beach, Floryda.

Przyszłość OMSów

W 2017 roku Wideorbit przeprowadził badanie online (n=77) wśród specjalistów zajmujących się reklamą online. Zdecydowana większość użytkowników OMS była otwarta na zmianę systemu. Tylko 10% było pewnych, że pozostanie przy obecnym OMS przez najbliższe dwa lata.

Najważniejsze elementy, których użytkownicy OMSów poszukiwali, to łatwość implementacji i konfiguracji. Użytkownicy OMSów szukają automatyzacji procesów manualnych i pomocy w działaniach reklamowych.

Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Wideorbit.

Podsumowanie

Automatyzacja procesów manualnych nie tylko zwiększa produktywność i efektywność, ale również zwiększa przychody. System zarządzania zamówieniami OMS w świecie AdTech jest używany przez wydawców, agencje reklamowe i AdOpsów. Korzystając z OMS, firmy mogą zautomatyzować sprzedaż i tworzenie kampanii reklamowych, procesy robocze i generowanie faktur.

Czytaj dalej

NAPISALIŚMY I WYDALIŚMY KOMPENDIUM WIEDZY O ADTECHU

The AdTech Book

Dowiedz się jakie platformy, procesy i firmy tworzą świat cyfrowej reklamy.

Mike Sweeney

Head of Marketing

“The AdTech Book to rezultat naszego wieloletniego doświadczenia w projektowaniu i budowaniu technologii AdTech i MarTech dla naszych klientów.”

Sprawdź, jak możemy pomóc Ci z Twoim projektem

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami i dynamicznie rusz do przodu ze swoim projektem.