Co to jest reklama zautomatyzowana (programmatic advertising)?

Przewodnik po reklamie zautomatyzowanej programmatic

Spis treści

Newsletter

Bądź na bieżąco z wydarzeniami w świecie AdTech i MarTech

Szanujemy Twoją prywatność. Dowiedz się więcej tutaj.

Kiedy słyszysz „reklama zautomatyzowana”, co przychodzi ci na myśl? Czy myślisz o platformach zakupu (SSP) i sprzedaży (DSP) reklam? Lub o licytacji w czasie rzeczywistym (RTB) i prywatnych platformach handlowych (PMP)?
 
Reklama zautomatyzowana to szerokie pojęcie, które obejmuje wiele obszarów reklamy cyfrowej — od platform AdTech i metod zakupu mediów po kanały i media reklamowe.

W tym artykule przyjrzymy się, czym jest, jak działa oraz jakie platformy i procesy technologiczne napędzają reklamę zautomatyzowaną.

Co to jest reklama zautomatyzowana?

Reklama zautomatyzowana jest definiowana jako proces automatyzacji zakupu, sprzedaży, dostarczania i pomiaru cyfrowych kampanii reklamowych za pośrednictwem platform technologii reklamowych (AdTech). Platformy AdTech umożliwiają reklamodawcom, wydawcom i agencjom tworzenie, prowadzenie i optymalizowanie kampanii reklamowych przy minimalnym zaangażowaniu człowieka.
 
Kiedy reklama internetowa powstawała, operacje na reklamach były procesami ręcznymi; reklamodawcy wysyłali swoje tagi reklam do wydawców, którzy dodawali je do swoich witryn.

skladanie-zamowienia-reklamowego-adtech

Porównajmy to  z reklamą zautomatyzowaną na przykładzie kupowania mediów za pomocą licytacji w czasie rzeczywistym (RTB).

real-time-bidding-licytacje-naglowka

Jakie są najważniejsze platformy do obsługi reklamy zautomatyzowanej?

W każdej transakcji dotyczącej zautomatyzowanych mediów może występować od kilku do kilkunastu platform AdTech.

Poniżej przedstawiamy główne platformy AdTech używane w zautomatyzowanych kampaniach reklamowych.

Serwery reklam

Serwer reklam to technologia reklamowa (AdTech) używana przez wydawców, agencje reklamowe, sieci reklamowe i reklamodawców do tworzenia, zarządzania i prowadzenia cyfrowych kampanii reklamowych.

Serwery reklam decydują, które reklamy wyświetlają w witrynie, następnie wyświetlają je i przygotowują raporty dotyczące np. wyświetleń, kliknięć i konwersji.

Platformy zakupu reklam i giełdy reklam

Platforma zakupu (SSP) to platforma AdTech używana przez wydawców do zarządzania, sprzedaży i optymalizacji swoich zasobów reklamowych (tzw. przestrzeni reklamowej). SSP umożliwiają wydawcom zarabianie na swoich witrynach internetowych i aplikacjach mobilnych, wyświetlając użytkownikom reklamy w formatach display, wideo i natywnym.

z-czego-zbudowane-jest-ssp

Z biegiem czasu dostawcy SSP dodali do swoich platform możliwości wymiany, dzięki czemu wydawcy mogą łączyć się bezpośrednio z DSP zamiast najpierw łączyć się z innymi giełdami reklam.

Platformy sprzedaży reklam (DSP)

Platforma DSP (Demand Side Platform) to platforma AdTech, która umożliwia reklamodawcom i agencjom reklamowym kupowanie różnych typów zasobów reklamowych (tzw. przestrzeni reklamowej) od wielu wydawców za pomocą jednego interfejsu użytkownika.

z-czego-zbudowane-jest-dsp

DSP, podobnie jak SSP i giełdy reklam, są kluczowym elementem licytacji w czasie rzeczywistym (RTB).

W porównaniu z sieciami reklamowymi, które umożliwiają reklamodawcom hurtowe kupowanie zasobów reklamowych, platformy DSP mogą kupować zasoby reklamowe na podstawie pojedynczych wyświetleń.

DSP można uznać za maklera giełdowego reklam automatycznych. Podobnie jak makler giełdowy kupuje akcje z giełdy w imieniu inwestorów, DSP kupuje zasoby reklamowe z giełdy w imieniu reklamodawców.

Sieci reklamowe

Sieć reklamowa jest pośrednikiem między wydawcami, a reklamodawcami. Technologia, podobnie jak wiele innych platform AdTech, pojawiła się w połowie lat 90-tych. Sieci reklamowe od początku pełniły tę samą funkcję, czyli umożliwiały reklamodawcom kupowanie zasobów reklamowych od wielu wydawców.

Sieci reklamowe tradycyjnie gromadzą niesprzedane zasoby reklamowe od wielu wydawców i oferują je reklamodawcom ze zniżką w porównaniu z bezpośrednimi umowami wydawcy.

siec-reklamowa

Chociaż sieci reklamowe zostały wprowadzone, aby sprzedawać zasoby inne niż premium lub niesprzedane, coraz częściej obraca się na nich ekskluzywnymi zasobami reklamowymi.

Platformy zarządzania danymi (DMP)

Platforma zarządzania danymi (DMP) zbiera, przechowuje i porządkuje dane zebrane z różnych źródeł, takich jak strony internetowe, aplikacje mobilne i kampanie reklamowe. Ponieważ platformy DMP zbierają ogromne ilości danych z różnych źródeł, reklamodawcy i agencje wykorzystują je do poprawy targetowania reklam, tworzenia zaawansowanych raportów analitycznych i modelowania look-alive.

z-czego-zbudowane-jest-dmp

Wydawcy mogą również używać DMP do wyświetlania szczegółowych raportów o swoich odbiorcach i zasobach reklamowych, sprzedawać swoje dane reklamodawcom i brokerom danych oraz oferować swoich odbiorców (audiences) reklamodawcom poza ich witryną.

Jak działa zautomatyzowane kupowanie reklam?

Mechanizm można podzielić na cztery główne części: targetowanie reklamkupowanie mediówśledzenie i pomiary oraz raportowanie.

Targetowanie reklam

Poniżej przedstawiono główne metody targetowania, których reklamodawcy mogą używać do wyświetlania swoich reklam użytkownikom:

  • Targetowanie kontekstowe: umożliwia reklamodawcom wyświetlanie trafnych reklam na podstawie zawartości witryny.
  • Targetowanie behawioralne: znane również jako reklama behawioralna (online behavioral advertising, OBA), umożliwia reklamodawcom wyświetlanie reklam na podstawie zainteresowań i zachowań użytkowników podczas przeglądania sieci.
  • Retargeting: wyświetlanie reklam odwiedzającym, którzy w przeszłości weszli w interakcję z marką lub reklamodawcą.
  • Targetowanie demograficzne: umożliwia wyświetlanie reklam użytkownikom na podstawie danych demograficznych, takich jak wiek i płeć. Targetowanie demograficzne jest często używane w połączeniu z innymi metodami targetowania, aby lepiej trafiać do grup docelowych z reklamą. Jednak ze względu na to, że większość wydawców nie zbiera tego typu informacji (z wyjątkiem Facebooka i Google), metoda ta nie jest tak popularna jak inne metody targetowania.

Kupowanie mediów

Reklamodawcy mogą kupować zasoby reklamowe od wydawców na kilka sposobów. Są to: programmatic direct, licytacja w czasie rzeczywistym (RTB) i na prywatnych rynkach (PMP).

Jako metody kupowania mediów podaje się też często header bidding i aukcje kaskadowe, choć to tak naprawdę tylko sposób na uporządkowanie powyższych metod.

Programmatic direct, to metoda znana również jako programmatic guaranteed, programmatic reserved, lub automated guaranteed. Reklamodawcy kupują zasoby reklamowe bezpośrednio od wydawców za pośrednictwem serwerów reklamowych i sieci reklamowych. Umowy bezpośrednie związane z automatyzacją mogą obejmować umowy gwarantowane i niegwarantowane.

komunikacja-miedzy-reklamodawca-i-wydawca

W przypadku programmatic direct, reklamodawca i wydawca ustalają ilość zasobów reklamowych i CPM, a reszta procesu jest automatycznie obsługiwana przez platformy AdTech.

Real-time bidding (RTB): game changer reklamy cyfrowej, wprowadzony w latach 2000. Pierwotnie miał pomóc wydawcom sprzedawać pozostałe zasoby (remnant inventory) reklamodawcom; teraz jest używany do sprzedaży wszystkich rodzajów zasobów, w tym zasobów premium.

Jedną z kluczowych różnic między RTB a programmatic direct jest to, że RTB zawiera transakcje medialne za pośrednictwem aukcji w czasie rzeczywistym. Ponadto reklamodawcy kupują zasoby reklamowe w modelu wyświetlenie po wyświetleniu.

sprzedaz-wyswietlenie-zasobow-reklamowych

Jedną z głównych zalet RTB jest to, że reklamodawcy mogą kupować wyświetlenia od wielu wydawców naraz, zamiast zajmować się nimi indywidualnie. W rezultacie reklamodawcy mogą precyzyjniej docierać do odbiorców ze swoim przekazem reklamowym i licytować w oparciu o to, co wiedzą o witrynie i użytkowniku w danym momencie.

Rynek prywatny (private marketplace, PMP) to odmiana modelu RTB, który pozwala wydawcom oferować swoje zasoby reklamowe premium wybranej liczbie kupujących. W przeciwieństwie do RTB, gdzie reklamodawcy mogą kupować na aukcjach otwartych, dostęp do PMP jest tylko dla zaproszonych.

identyfikacja-sprzedazy

Reklamodawcy zainteresowani zasobami premium mogą zarezerwować lub zagwarantować sobie wyświetlanie swoich reklamy wcześniej niż wydawca zaoferowałby je na otwartej aukcji RTB.

Kluczowym elementem umów PMP jest ID umowy (deal ID), którego reklamodawcy używają do rozpoznawania SSP i giełd reklam.

Waterfalling to model znany również jako łańcuch lub sprzedaż kaskadowa. Sprzedaż zasobów reklamowych jest inicjowana na aukcjach odbywających się jedna po drugiej. Celem tego modelu jest sprzedaż wszystkich dostępnych zasobów reklamowych za najwyższą możliwą cenę.

Wydawcy konfigurują aukcje na swoich serwerach reklam tak, aby zacząć od reklamodawcy, który prawdopodobnie zaoferuje najwyższe CPM, aż do najniższego.

Oto przykład kaskady:

fill-rate

Header bidding (inaczej pre-bidding, advance bidding, and holistic yield management) umożliwia wydawcom jednoczesne zbieranie stawek od wielu kupujących (np. DSP), zanim ich serwer reklam załaduje inne tagi, takie jak direct deals.

Header bidding adresował problemy, jakie rodziły się przy waterfallingu. Rozwiązał także problem z Google — ponieważ wielu wydawców korzysta z serwera reklam Google, znanego wcześniej jako DoubleClick for Publishers (DFP), Google preferowało zawsze sprzedaż zasobów pochodzących z własnej giełdy reklam Google (AdX).

Istnieją dwa rodzaje header biddingu: header bidding po stronie klienta (CSHB, client-side header bidding) i header bidding po stronie serwera (SSHB, server-side header bidding).

W przypadku CSHB wykorzystuje się fragment kodu JavaScript, który znajduje się w nagłówku witryny — stąd nazwa “header bidding”.

Z SSHB jest podobnie, z tą różnicą, że zamiast wielu wysyłanych z poziomu przeglądarki internetowej, wysyłana jest jedna oferta do serwera, który następnie wysyła ją do wielu platform AdTech.

Oto jak to działa:

serwer-reklamowy-jak-dziala

Wydawcy otrzymują oferty od wielu kupujących zanim ich serwer reklam zostanie odpytany, dzięki czemu uzyskują najwyższe CPM. Reklamodawcy również odnoszą korzyści — kupują zasoby reklamowe, które w mogliby przegapić.

Jaka jest różnica między programmatic a RTB?

Programmatic to ogólny termin określający zautomatyzowany proces zakupu cyfrowej przestrzeni reklamowej, takiej jak display, reklamy, banery, wideo za pomocą oprogramowania i algorytmów. RTB to jeden z wielu przykładów zautomatyzowanego kupowania mediów.

Termin programmatic oznacza, że proces jest zautomatyzowany.

Śledzenie i pomiar

Śledzenie wyświetleń: mierzy ile razy każda reklama została wyświetlona użytkownikowi. Na przykład, jeśli użytkownik odwiedzi stronę internetową i zobaczy reklamę, a następnie ponownie ją załaduje i ponownie zobaczy dokładnie tę samą reklamę, liczy się to jako dwa wyświetlenia.

Najpopularniejszą metodą zliczania wyświetlenia jest wyświetlenie przezroczystego obrazu 1×1, który informuje serwer reklam o wyświetleniu. Nazywa się to modułem do śledzenia wyświetleń (lub pikselem wyświetleń).

Śledzenie kliknięć: zlicza ile razy użytkownicy kliknęli w daną reklamę.

Moduł do śledzenia kliknięć zlicza, ile razy pojawiło się przekierowanie z serwera reklam do adresu URL (docelowa, końcowa strona kampanii reklamowej).

Konwersja: jest rejestrowana za każdym razem, gdy użytkownik zrealizuje cel ustawiony przez reklamodawcę lub marketera. Konwersją określamy wykonaną akcję, np. zakup produktu, pobranie pliku lub wypełnienie formularza kontaktowego na stronie docelowej.

Śledzenie konwersji jest podstawą do tworzenia raportów o skuteczności kampanii i jest mierzone jako koszt click per action (CPA).

Raportowanie

Raporty zbierają i porządkują dane z różnych obszarów kampanii reklamowej; raportuje się np. liczbę wyświetleń reklamy czy ilość konwersji.

Metryka to liczba określająca wydajność kampanii.

Przykłady metryk:

  • Wyświetlenia
  • Kliknięcia
  • Konwersje — ilość akcji zrealizowanych przez użytkownika (np. wypełnienie formularza kontaktowego lub dokonanie zakupu).
  • Zasięg — liczba unikalnych użytkowników/urządzeń, do których dotarła kampania.
  • Współczynnik klikalności (CTR) = liczba kliknięć / liczba wyświetleń x 100.
  • Koszt na tysiąc wyświetleń (CPM) = koszt za 1000 wyświetleń.
  • Koszt kliknięcia (CPC) = koszt każdego kliknięcia generowanego przez reklamę lub link.
  • Koszt akcji (CPA) = koszt każdej akcji. CPA jest często używany w marketingu afiliacyjnym.
  • Współczynnik konwersji (CVR) = liczba konwersji podzielona przez liczbę kliknięć (następnie pomnożona przez 100, aby uzyskać wartość procentową). Ten model jest zwykle używany do konwersji po kliknięciu.
  • Wydana kwota (koszt) = kwota wydana na odpowiednie wyświetlenia, kliknięcia i konwersje.
  • Przychody (całkowita wartość konwersji) = kwota pieniędzy zarobionych na konwersji.

W większości raportów zobaczysz dane, które mają przed sobą literę e. E oznacza “efektywność” i służy do określenia przychodów generowanych przez określony model cenowy (np. eCPM).

Efektywność CPM, CPC, CPA można obliczyć dla dowolnej kampanii za pomocą następujących wzorów:

  • Efektywność kosztu kliknięcia (eCPC) = wydatki budżetowe / liczba kliknięć
  • Efektywność kosztu akcji (eCPA) = wydatki budżetowe / liczba konwersji
  • Efektywność kosztu na milion (eCPM) = wydatki budżetowe / liczba wyświetleń x 1000

Wyobraźmy sobie, że reklamodawca tworzy kampanię w modelu cenowym CPM. Może on przyjrzeć się eCPC i eCPA, aby sprawdzić, czy te modele cenowe zapewniłyby lepszą skuteczność (tj. lepsze wyniki przy mniejszym koszcie).

Aby zmierzyć skuteczność reklamy, reklamodawcy będą patrzeć na zwrot z inwestycji (ROI), który jest obliczany w następujący sposób:

  • ROI = (całkowita wartość konwersji – wydana kwota) / wydana kwota x 100%

Jeśli więc wydałeś 50 dolarów na kampanię reklamową (kwota wydana) i przyniosło to 100 dolarów sprzedaży (całkowita wartość konwersji), ROI wyniesie 100%.

Wskaźnik ROI ma wartość dodatnią lub ujemną w zależności od tego, czy reklamodawca zarabia czy traci pieniądze.

Zmienne / wymiary

Zmienna / wymiar (dimension) to atrybut danych używany do porządkowania danych w raporcie.

Przykłady zmiennych:

  • Kraj
  • Rodzaj urządzenia
  • Typ przeglądarki
  • Godzina
  • Kampania
  • Pozycja
  • Reklama
  • Data, dzień tygodnia
  • URL/domena wydawcy
  • Wersja systemu operacyjnego
  • Geolokalizacja

Subzmienne (tzw. drill-downs) pozwalają przeglądać dane w rozbiciu na mniejsze części (np. Kraj -> Województwo -> Miasto).

Filtrowanie

Filtrowanie / segmentacja pozwala ograniczyć zestaw danych w raporcie.

Przykłady filtrów:

  • Zakres dat
  • Reklamodawca
  • Zamówienie
  • Przedmiot zamówienia
  • Reklama

Ponadto możesz zazwyczaj zastosować filtr włącz/wyklucz dla dowolnej wartości dla dowolnego wymiaru, np.:

  • Kraj = Polska LUB Niemcy LUB Wielka Brytania
  • Typ urządzenia=Tablet
  • Dzień tygodnia = poniedziałek-piątek
raport-z-reklam

Jakie są media i kanały w reklamie zautomatyzowanej?

Media

Reklama tekstowa i graficzna

Pod koniec lat 90. reklamy tekstowe i graficzne były jedynym medium dostępnym dla reklamodawców.

Przykłady reklam tekstowych
Przykład reklam graficznych

Pomimo upływu czasu, zmian w technologiach i powstaniu nowych formatów, reklamy tekstowe i graficzne pozostają najpopularniejszym formatem reklamy cyfrowej.

Do wyświetania reklam graficznych i tekstowych używa się tagów HTML, JavaScript, iframe i SafeFrame.

Reklama natywna

Ideą reklamy natywnej jest jej upodobnienie do innych treści wyświetlanych na www, aby zapewnić jak najlepsze user experience.

Przykład reklamy sponsorowanej
Źródło: The Atlantic

Reklama natywna zazwyczaj jest wyświetlana na stronach, które mają dużo contentu, np. Strony z wiadomościami, blogi, czy social media.

Oto przykłady reklam natywnych definiowanych przez IAB:

  • Rekomendacje (recommendation widgets).
  • Treści sponsorowane (paid inclusion).
  • Reklama wbudowana z elementami reklamy natywnej.
  • Reklama customowa.

Reklama wideo

Reklama wideo odnosi się do reklam wyświetlanych w formie wideo.

Reklamy wideo nie jest reklamą telewizyjną, mimo że platformy streamingowej coraz bardziej zacierają granice między tymi dwoma typami.

Reklamy wideo są wyświetlane podobnie jak reklama graficzna, tekstowa czy natywna, z tą różnicą, że kreacja (czyli wideo) jest wysyłana i wyświetlana w odtwarzaczu wideo, a nie jako część witryny

Reklama typu rich media

Rich media to interaktywna forma reklamy cyfrowej — zawiera elementy, które umożłiwiają odbiorcy wchodzenie w interakcję z kreacją, np. animacje (gify), pliki audio czy wideo.

Przykłady rich media w  Google’s Rich Media Showcase

Reklamy multimedialne pojawiają się w różnych formatach:

  • Banery: standardowe banery tekstowe wzbogacone o elementy interaktywne.
  • Rozwijające się: reklamy, które zaczynają się jak zwykłe banery reklamowe, ale rozwijają się po kliknięciu.
  • Pełnoekranowe: reklamy multimedialne, które nachodzą na treść strony.
  • Lightboxy: rozwijają się i często zajmują cały ekran, zwłaszcza gdy użytkownik najedzie na nie na co najmniej 2 sekundy lub kliknie reklamę.

Reklama audio

Ze względu na rosnącą popularność podcastów, usług strumieniowania muzyki i radia cyfrowego, reklamy audio stają się coraz popularniejsze.

Podobnie jak inne media, reklamy audio są dostępne w różnych formatach:

  • Reklamy towarzyszące/banerowe — zwykle pojawiają się na ekranie, gdy użytkownik słucha ścieżki dźwiękowej, takiej jak podcast lub muzyka, oraz jako banery reklamowe na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. Są to zasadniczo reklamy displayowe.
  • Bloki reklamowe — są wyświetlane w co najmniej jednym pliku audio jako reklamy przed filmem i w trakcie filmu.
  • Reklamy dynamiczne mają za zadanie zmieniać się na podstawie znanych informacji o użytkowniku, takich jak jego lokalizacja, pora dnia, a nawet pogoda.
100 tysięcy reklam w godzinę!

Kanały

Reklama webowa

Reklama webowa była pierwszym kanałem dostępnym dla reklamodawców i agencji pod koniec lat dziewięćdziesiątych.

Reklama webowa to reklamy wyświetlane w przeglądarkach internetowych na komputerach stacjonarnych, laptopach i urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i tablety.

Przykład reklamy displayowej w przeglądarce internetowej

Wyświetlanie reklam (np. tekstowych, graficznych i wideo) w przeglądarkach internetowych wiąże się z dodaniem do strony fragmentu kodu HTML lub JavaScript. Następnie, gdy przeglądarka wczytuje stronę, reklamy ładują się wraz z nią i wysyłają żądania do platform AdTech, aby wybrać odpowiednią reklamę do wyświetlenia na stronie.

Reklama mobilna w aplikacjach

Ten rodzaj reklamy odnosi się do reklam wyświetlanych w aplikacjach mobilnych na smartfonach i tabletach.

W przeciwieństwie do reklam internetowych, które wykorzystują przeglądarkę do wyświetlania reklam, aplikacje mobilne muszą korzystać z zestawu SDK (Software Development Kit) do wyświetlania reklam.

Przykład reklam mobilnych w aplikacji

Twórcy aplikacji mobilnej integrują pakiet SDK dostawcy AdTech ze swoją aplikacją, definiują przestrzeń reklamową, w której będą wyświetlane reklamy, a następnie wybierają medium reklamowe (np. tekst, obraz, reklama natywna i wideo) oraz format reklamy (np. pełnoekranowa i banerowa).

Reklama w social media

Reklama w sieciach społecznościowych (np. Facebook, LinkedIn, Twitter) jest często zaliczana do kategorii reklam internetowych i reklam aplikacji mobilnych, mimo, że to odrębny kanał reklamowy.

Przykład reklamy w social media

Popularne serwisy społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter, Pinterest, Linkedin i Instagram, wykorzystują reklamy natywne, które wizualnie przypominają treści organiczne.

Zaawansowana reklama TV (CTV, OTT, addressable TV)

Reklama telewizyjna jest wykorzystywana przez agencje i marki do zwiększania świadomości wśród odbiorców.

Telewizja ewoluuje i oprócz tradycyjnej pojawiła się także:

  • Zaawansowana telewizja – wprowadzona przez IAB; odnosi się do dowolnej formy telewizji innej niż tradycyjne połączenia nadawcze, kablowe i satelitarne.
  • Over-the-top (OTT) — to urządzenia lub usługi używane do streamingu treści cyfrowych do telewizora lub podobnego urządzenia. Przykłady urządzeń OTT / CTV: Urządzenia do streamingu (Apple TV, Amazon Fire TV, Android TV, Samsung Allshare Cast), urządzenia z funkcją HDMI (Chromecast, Roku, Amazon Fire TV Stick), Smart TV (Netflix, HBO Max), konsole do gier, dekodery DVR, inteligentne odtwarzacze Blu-ray/DVD z dostępem do Internetu
  • Connected TV (CTV) — to dowolne urządzenie telewizyjne lub urządzenie OTT, które łączy się z Internetem i umożliwia użytkownikom oglądanie treści wideo, takich jak programy telewizyjne i filmy.
  • Addressable TV — wyświetla różnym widzom różne reklamy podczas tego samego programu. Można to osiągnąć, korzystając z danych gromadzonych za pośrednictwem telewizji internetowej (IPTV), która obejmuje telewizory podłączone do Internetu, urządzenia i usługi OTT oraz dekodery.

Reklama DOOH

Przed internetem reklama out-of-home (OOH) była popularnym medium używanym przez marki i agencje do reklamowania się na billboardach, małej architekturze (np. przystankach autobusowych, budkach telefonicznych), taksówkach, autobusach i ścianach metra.

Postęp technologiczny w branży wyświetlaczy OOH (np. ekrany cyfrowe, Internet, łączność i czujniki) umożliwił pojawienie się cyfrowego sygnału poza domem (digital out-of-home, DOOH) i stworzenie nowego kanału reklamowego dla marek i agencji.

Reklama w grach

Gry to stosunkowo nowa dziedzina reklamy i programmatic, która ma ogromny potencjał.

Popularność gier online i e-sportów tworzy ogromne możliwości reklamowe – powstało wiele platform, które można wykorzystać do reklamowania produktów i usług, np. konsole, komputery PC i urządzenia mobilne.

Do najpopularniejszych formatów reklamowych występujących w grach należą:

  • Reklamy w środowisku gry: reklama podobna do tradycyjnych banerów reklamowych, z tą różnicą, że jest wyświetlana jako reklama towarzysząca w środowisku gry.
  • Reklamy w grze: subtelna forma reklamy, która pojawia się nagle w grze, przypominająca lokowanie produktu w filmach, ale pozbawiona elementów interaktywnych, takich jak klikalne przyciski.

Reklama w wyszukiwarce

Internauta, który korzysta z wyszukiwarki (np. Google czy Bing), otrzymuje mieszankę wyników organicznych i sponsorowanych.

Wyszukiwarki wyświetlają reklamy sponsorowane, w momencie gdy użytkownik wprowadzi słowa kluczowe, które odpowiadają kryteriom targetowania na słowa kluczowe ustalone przez reklamodawców.

Na przykład, jeśli użytkownik wyszuka „Najlepsze hotele w Madrycie”, to reklama skonfigurowana pod słowa kluczowe „hotele w Madrycie” prawdopodobnie wyświetli się w wynikach jego wyszukiwania.

Przykłady płatnych reklam w wyszukiwarce Google

Reklamy w wyszukiwarce opierają się na wyraźnej intencji użytkownika i są wyświetlane w natywnym formacie. W porównaniu z banerami reklamowymi, reklamy w wyszukiwarkach mają wyższe współczynniki klikalności i konwersji.

Czy reklama zautomatyzowana jest skuteczna?

W obszarach takich jak o docieranie do odbiorcy, mierzenie skuteczności działań, targetowanie i raportowanie cyfrowych kampanii reklamowych, nie ma wątpliwości, że automatyzacja zapewniana przez reklamę programmatic przewyższa tradycyjne metody.

Niektórzy jednak poddają w wątpliwość, czy masowe zbieranie danych użytkowników w celu targetowania 1-do-1 pomogło, czy też utrudniło sukces tej formy reklamy.

Przykładami utrudnionej sytuacji są programy blokujące reklamy, przepisy dotyczące prywatności i rygorystyczne ustawienia prywatności w przeglądarkach internetowych — wszystko to ma na celu lepiej chronić prywatność użytkowników.

Wielu wydawców i reklamodawców często zgłasza do firm AdTech swoje obawy dotyczące braku transparentności w kwestii opłat oraz dokładności danych i raportów użytkowników.

Źródło: The Nielsen CMO Report, 2018.

Jednak pomimo wielu wyzwań i problemów w branży reklam automatycznych jasne jest, że wprowadzenie platform AdTech pomogło wydawcom monetyzować ich witryny i aplikacje mobilne, a reklamodawcom docierać do odbiorców na większą skalę.

Czytaj dalej

NAPISALIŚMY I WYDALIŚMY KOMPENDIUM WIEDZY O ADTECHU

The AdTech Book

Dowiedz się jakie platformy, procesy i firmy tworzą świat cyfrowej reklamy.

Mike Sweeney

Head of Marketing

“The AdTech Book to rezultat naszego wieloletniego doświadczenia w projektowaniu i budowaniu technologii AdTech i MarTech dla naszych klientów.”

Sprawdź, jak możemy pomóc Ci z Twoim projektem

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami i dynamicznie rusz do przodu ze swoim projektem.