Podczas premiery iPhone’a w 2008 roku sklep App Store oferował zaledwie 500 aplikacji, a rynek aplikacji mobilnych wart był 206 milionów dolarów.
W 2023 roku dostępnych jest już 1,96 miliona aplikacji w App Store, a przewidywane wydatki konsumentów na aplikacje sięgają 33,9 miliarda dolarów.
Dodatkowo, aż 86% osób korzysta z innych urządzeń podczas oglądania telewizji, z czego od 68% do 76% widzów używa smartfonów do przeszukiwania informacji, korzystania z mediów społecznościowych i odpowiadania na wiadomości.
Biorąc to wszystko pod uwagę, reklama mobilna wewnątrz aplikacji stanowi świetną okazję dla reklamodawców. Ze względu na naszą dużą zależność od urządzeń mobilnych, wykorzystanie reklam mobilnych w celu dotarcia do docelowej grupy odbiorców jest oczywistym wyborem dla marketerów i reklamodawców.
W tym artykule dowiesz się więcej o reklamie mobilnej, o tym, w czym różni się ona od reklamy wewnątrz aplikacji oraz jak działa reklama wewnątrz aplikacji.
Najważniejsze informacje
- Reklama w aplikacjach (znana również jako reklama mobilna) odnosi się do wyświetlania reklam wewnątrz aplikacji mobilnych na smartfonach i tabletach.
- Aplikacje mobilne wyświetlają reklamy za pomocą zestawu narzędzi do tworzenia oprogramowania (software development kit, SDK), co oznacza, że programiści muszą zintegrować dostarczony zestaw narzędzi reklamowych do swojej aplikacji.
- Firmy zajmujące się grami, mediami społecznościowymi, narzędziami oraz rozrywką w dużej mierze polegają na reklamach w aplikacjach mobilnych (in-app advertising, IAA) w celu generowania przychodów.
- Ponieważ twórcom aplikacji płaci się za wyświetlanie reklam w ich aplikacjach, reklamy w aplikacjach pozwalają wydawcom utrzymać swoją treść bezpłatną dla użytkowników, zwiększając liczbę pobrań i jednocześnie osiągając skalowalne przychody.
- Współcześnie gospodarka aplikacji jest zdominowana przez darmowe aplikacje do pobrania, przy czym tylko niewielki odsetek użytkowników (~5%) dokonuje zakupów w aplikacji (in-app purchases, IAP) i generuje przychody dla aplikacji.
- Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez data.ai, czas spędzany na smartfonach z systemem Android wyniósł średnio 5 godzin dziennie na czołowych rynkach mobilnych, a liczba pobrań aplikacji osiągnęła 255 miliardów w 2022 roku, przy czym globalni konsumenci pobierają ponad 485 000 aplikacji na minutę.
- Główne typy formatów reklam w aplikacjach obejmują reklamy odtwarzalne, reklamy interstycyjne, ścianki z ofertami, reklamy wideo za nagrodę, reklamy wideo, reklamy rozwijane, standardowe banery reklamowe oraz reklamy natywne.
Rozwój reklamy mobilnej
Oto tylko kilka zdarzeń, które ukształtowały reklamę mobilną w to, czym jest dzisiaj:
- Chociaż przenośny telefon komórkowy został opracowany w 1973 roku, to dopiero w 1992 roku została wysłana pierwsza wiadomość tekstowa.
- To dopiero w 1997 roku fiński dostawca wiadomości oferował bezpłatne nagłówki wiadomości za pośrednictwem krótkiej wiadomości SMS.
- Pierwszy telefon używany do poczty elektronicznej został wydany w 1999 roku.
- Marketing mobilny ożył w 2000 roku, gdy w Nowym Jorku powstało Wireless Advertising Association, a w Londynie Wireless Marketing Association; wspólnie przekształciły się one w Mobile Marketing Association w 2003 roku.
- W 2006 roku pojawił się AdMob, pierwsza czołowa platforma reklam mobilnych, dając twórcom witryn internetowych i wydawcom możliwość zarabiania na reklamach mobilnych.
- Wprowadzone dla publiczności w 2007 roku Mobile AdSense od Google umożliwiło wyświetlanie tych samych reklam co na zwykłej stronie internetowej na stronach zoptymalizowanych dla przeglądarek mobilnych.
- Przed wprowadzeniem AdSense, data premiery pierwszego iPhone’a została ogłoszona na początku 2007 roku.
- W 2010 roku pojawił się iPad, a kilka dni później Apple wprowadziło swoją platformę reklamową, iAd.
- W 2012 roku zostały wprowadzone reklamy mobilne Facebooka. Przed tą premierą Facebook nie czerpał przychodów z aplikacji mobilnej, ponieważ nie było dostępnych reklam.
Premiera pierwszego iPhone’a w 2007 roku całkowicie zmieniła zasady gry w reklamie mobilnej, dając użytkownikom możliwość interakcji z reklamą mobilną w nowy sposób: interfejs dotykowy i wieloczujnikowy umożliwił zmniejszanie lub powiększanie reklam oraz obracanie nimi.
Biorąc pod uwagę, że ludzie korzystają z aplikacji do różnych celów, nie dziwi fakt, że czas spędzany “w aplikacjach” rośnie z roku na rok.
Jednak użytkownicy mają obecnie tendencję do spędzania więcej czasu w aplikacjach niż w mobilnej przeglądarce, dlatego choć marketerzy i reklamodawcy mają więcej godzin i sposobów na dotarcie do swojej grupy docelowej, muszą myśleć o innowacyjnych sposobach, aby faktycznie przyciągnąć uwagę swojej grupy docelowej.
Przykłady tego zachowania ilustrują następujące statystyki z raportu Data.ai State of Mobile 2022:
- Czas spędzony codziennie na telefonach z systemem Android wzrósł do 5 godzin na czołowych rynkach mobilnych.
- Pobrano 255 miliardów aplikacji w 2022 roku, a konsumenci na całym świecie pobierali ponad 485 000 aplikacji na minutę.
- Wydatki na reklamy mobilne mają wzrosnąć nawet do 362 miliardów dolarów w 2023 roku, pomimo ograniczenia budżetów marketingowych.
- To, co budzi niepokój, to fakt, że wydatki w sklepie App Store spadły do 167 miliardów dolarów (-2% w porównaniu z rokiem poprzednim) z powodu spadku wydatków na gry, które wcześniej zyskiwały na popularności dzięki warunkom pandemicznym.
Czym jest reklama w aplikacji?
Reklama w aplikacjach, znana także jako reklama mobilna w aplikacjach, odnosi się do wyświetlania reklam wewnątrz aplikacji mobilnych na smartfonach i tabletach. Marki i reklamodawcy prowadzą kampanie reklamowe w różnych aplikacjach mobilnych, aby zwiększyć świadomość marki oraz konwersje, tak jak robią to w innych kanałach reklamy cyfrowej, jak reklama internetowa.
Firmy zajmujące się grami, społecznościowymi mediami, narzędziami oraz rozrywką są dość zależne od reklamy w aplikacjach.
Ponieważ twórcy aplikacji otrzymują wynagrodzenie za wyświetlanie reklam wewnątrz swojej aplikacji mobilnej, wydawcy mogą utrzymać swoją zawartość bezpłatną dla użytkowników.
Ten model nie tylko pozwala na utrzymanie treści jako darmowych, ale także zwiększa liczbę pobrań oraz zapewnia skalowalne dochody dla twórców aplikacji i wydawców.
Obecnie rzadko zdarza się, aby aplikacje wymagały opłaty z góry, ponieważ większość z nich ma model freemium, który pozwala na bezpłatne pobranie oprogramowania z opcją późniejszej aktualizacji w celu uzyskania dostępu do więcej funkcji, usunięcia reklam, uzyskania dostępu do większej zawartości lub zakupu różnych przedmiotów.
Co więcej, tylko niewielki odsetek (~5%) użytkowników decyduje się na dokonywanie zakupów w aplikacjach i generowanie tym samym przychodu.
Istnieją aplikacje, które są w stanie polegać wyłącznie na przychodach z zakupów w aplikacji, ale większość z nich preferuje korzystanie z przychodów z reklam w aplikacjach jako swojego głównego źródła dochodu.
Teraz, gdy znamy już definicję reklamy w aplikacjach, sprawdźmy, jak działają reklamy wewnątrz aplikacji.
Jak są dostarczane reklamy w aplikacji?
Aplikacje mobilne muszą korzystać z zestawu narzędzi do tworzenia oprogramowania, aby wyświetlać reklamy, co oznacza, że deweloperzy muszą zintegrować dostarczony zestaw narzędzi SDK dostawcy technologii reklamowej w swojej aplikacji. Jeśli chodzi o sposób wyświetlania reklam, odbywa się to za pośrednictwem platformy technologii reklamowej, takiej jak sieć reklamowa mobilna.
Sieć reklamowa to platforma, która łączy ze sobą deweloperów i reklamodawców.
Ze względu na ciągłe zmiany w formatach, automatycznym zakupie reklam i licytacji w czasie rzeczywistym, deweloperzy są teraz w stanie bardziej efektywnie automatyzować i zarządzać reklamami niż w przeszłości.
Ponadto reklamy były udoskonalane, aby być bardziej intuicyjne i lepiej przekładały się na doświadczenia użytkownika aplikacji.
Podobnie jak we wszystkich innych kanałach reklamy cyfrowej, ekosystem reklam mobilnych w aplikacjach dzieli się na stronę kupującą i sprzedającą. Kluczową rolę w dostarczaniu i pomiarze skuteczności reklam pełnią tu różne platformy technologii reklamowej.
Strona kupująca składa się z interesariuszy kupujących reklamy. Są to deweloperzy aplikacji i agencje, które są odpowiedzialne za projektowanie reklam mobilnych, opracowywanie strategii kampanii, a następnie uruchamianie kampanii reklamowej.
Strona sprzedająca składa się z aplikacji sprzedających przestrzeń reklamową, znanych jako wydawcy, przy czym wydawcy aplikacji (deweloperzy) łączą platformę mediacji z różnymi sieciami reklamowymi za pomocą zestawu narzędzi do tworzenia oprogramowania.
Sieć reklamowa działa jak pośrednik, co oznacza, że zajmuje się sprzedażą inwentarza reklamowego wydawców reklam do reklamodawców, a także obsługuje proces dopasowywania wydawcy do reklamodawcy.
Oprócz sieci reklamowej mamy także giełdę reklamową.
Giełda reklamowa przypomina giełdę papierów wartościowych, więc zamiast po prostu sprzedawać tysiące wyświetleń, giełda reklamowa umożliwia reklamodawcom wybór swojej docelowej grupy odbiorców i licytowanie poszczególnych wyświetleń.
Dwie inne kluczowe platformy AdTech to platforma zakupu reklam (demand-side platform, DSP) i platforma sprzedaży reklam (supply-side platform, SSP).
Pierwsza umożliwia reklamodawcom dostęp do zasobów reklamowych możliwych do kupienia na licznych giełdach reklamowych, podczas gdy druga pozwala wydawcom zarządzać zasobami reklamowymi w aplikacjach i wystawiać go na sprzedaż za pośrednictwem giełdy reklamowej i DSP.
Jak więc dokładnie działa cały system?
To zależy od tego, w jaki sposób reklamy mobilne w aplikacjach są kupowane i sprzedawane.
Jeśli transakcja odbywa się za pośrednictwem sieci reklamowej, to z aplikacji mobilnej zostanie wysłane żądanie reklamy do sieci reklamowej poprzez SDK. Żądanie reklamy zostanie dopasowane do kampanii reklamodawcy, a następnie zostanie wybrana reklama. Ostatnim krokiem jest odesłanie wybranej reklamy z powrotem do aplikacji mobilnej i wyświetlenie jej użytkownikowi.
Jeśli transakcja odbywa się za pomocą licytacji w czasie rzeczywistym (real-time bidding, RTB), to z aplikacji mobilnej zostanie wysłane żądanie reklamy do SSP za pośrednictwem SDK. SSP przekaże żądanie reklamy do giełdy reklamowej, która z kolei przekaże żądanie licytacyjne do wielu DSP.
Każde DSP oceni żądanie licytacyjne, dopasuje je do kampanii reklamowych reklamodawców i wyśle odpowiedź licytacyjną. Giełda reklamowa przeprowadzi wówczas aukcję, w której każda z ofert z różnych DSP będzie konkurować ze sobą.
Najwyższa oferta wygra możliwość wyświetlenia reklamy, a reklama zostanie pokazana użytkownikowi.
Na obrazku poniżej wyjaśniamy, jak reklamy mobilne w aplikacjach są kupowane i sprzedawane za pośrednictwem sieci reklamowych i licytacji w czasie rzeczywistym.
Jaka jest różnica między reklamami w aplikacjach a reklamami mobilnymi?
Oto krótkie porównanie między reklamami mobilnymi a reklamami w aplikacjach:
Teraz sprawdźmy co jeszcze odróżnia te dwie formy reklamy.
Jeśli chodzi o urządzenia mobilne korzystające z przeglądarki do wyświetlania reklam, nie wymagają one SDK, ponieważ reklamy te są serwowane w ten sam sposób co reklamy na stronach internetowych.
Z kolei aplikacje mobilne wymagają od deweloperów aplikacji mobilnych użycia SDKw aplikacji, aby zdefiniować przestrzeń reklamową, w której będą wyświetlane reklamy, wraz z informacjami o środku reklamowym (np. tekst, obraz, reklama typu “native” i wideo) oraz formacie reklamy (np. reklama wewnętrzna i baner).
Mimo że na stronie internetowej na urządzeniach mobilnych spędza się mniej czasu niż na aktywności w aplikacjach, strona mobilna oferuje więcej możliwości targetowania kontekstowego i na konkretne grupy docelowe, ponieważ cały czas tworzone są nowe strony internetowe.
Dzięki temu reklamodawcy mają okazję lepiej skalować swoje reklamy.
Warto również wspomnieć o dostępnych formatach.
Większość formatów reklam dobrze się dostosowuje do mobilnej strony internetowej – czy to reklamy typu “native”, które płynnie łączą się z otoczeniem treści, czy reklamy wideo, które są przydatnym narzędziem w walce ze “ślepotą banerową”.
Widoczność także pomaga rozróżnić reklamę mobilną od reklamy w aplikacji — na podstawie badań przeprowadzonych przez eMarketer globalna stopa widoczności jest znacznie wyższa w aplikacjach niż na mobilnej stronie internetowej lub na komputerze:
Reklamy wyświetlane w aplikacjach bardziej przyciągają uwagę, ponieważ są inaczej wyświetlane na ekranie i trudniej je zamknąć, w przeciwieństwie do reklam wyświetlanych w przeglądarce.
Warto również zauważyć, że komputery stacjonarne i laptopy mogą być współdzielone, podczas gdy telefony komórkowe zazwyczaj mają tylko jednego właściciela, dlatego zainstalowane aplikacje mają silne osobiste połączenie z użytkownikiem i ich codziennymi nawykami, co sprawia, że środowisko wewnątrz aplikacji jest doskonałym miejscem do tworzenia skutecznych i osobistych punktów kontaktowych w reklamie.
Przykłady formatów reklam wewnątrz aplikacji
Nie ma jednej poprawnej odpowiedzi na to, którą formę reklamy w aplikacji mobilnej powinieneś wybrać, aby osiągnąć pożądane rezultaty, ale z pewnością możesz znaleźć tę odpowiednią dla swoich potrzeb.
Najlepszym sposobem na to jest określenie, co chcesz osiągnąć dzięki swojej kampanii.
Każdy rodzaj reklamy w aplikacji oferuje inne korzyści.
Reklamy grywalne
Reklamy grywalne są niczym “próbki” aplikacji, ponieważ pozwalają użytkownikom wypróbować oprogramowanie za pomocą różnego rodzaju mini-gier przed zainstalowaniem go.
Ponieważ te reklamy są interaktywne, zazwyczaj są pozytywnie odbierane przez publiczność, zapewniają dobrą jakość użytkowania i osiągają najwyższe wskaźniki eCPM w branży.
Reklamy pełnoekranowe
Reklamy pełnoekranowe dostarczają użytkownikom bogatych, dostosowywalnych i atrakcyjnych statycznych lub reklam lub wideo wewnątrz aplikacji w naturalnych przerwach w jej działaniu, takich jak otwieranie aplikacji przez użytkownika, przeglądanie stron lub przełączanie się między grami. Częstotliwość występowania reklam minimalizuje zakłócenia w doświadczeniu użytkownika.
Jednakże, aby je zamknąć lub wyświetlić pożądane treści, wymagane jest działanie użytkownika.
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych typów reklam pełnoekranowych jest reklama typu splash wyświetlana podczas otwierania aplikacji, jeszcze przed załadowaniem jakiejkolwiek innej zawartości.
Panel ofertowy
Panel ofertowy to w zasadzie mini-sklepy wewnątrz aplikacji.
Przedstawia głównie listę zadań, które użytkownicy mogą wykonać w zamian za nagrodę w aplikacji.
Użytkownik musi samodzielnie uruchomić ten rodzaj reklamy, co wydłuża czas trwania sesji i dlatego mają najwyższe eCPM.
Reklamy wideo z nagrodą
Ten rodzaj reklam nagradza użytkownika za obejrzenie filmu.
Reklamy wideo z nagrodami są wyświetlane dobrowolnie oraz zwiększają zakupy w aplikacji i zachęcają użytkowników do powrotu.
Reklamy wideo
Reklamy wideo w aplikacjach trwają od 15 do 30 sekund.
Ponadto, w porównaniu do reklam na komputerze, użytkownicy zwracają większą uwagę na reklamy wideo w aplikacjach, ponieważ skupiają się wyłącznie na reklamie.
Reklamy rozwijane
Chociaż reklamy rozwijane zazwyczaj są reklamami bogatymi w treść, są one również uważane za połączenie reklamy banerowej i reklamy pełnoekranowej.
Rozpoczynając od banera z zapowiedzią (320×50 pikseli), następnie rozwijają się do rozmiaru 320×480 pikseli po kliknięciu przez użytkownika. Powiększona wersja reklamy daje reklamodawcom więcej miejsca, aby przekazać wiadomość, którą starają się przekazać w reklamie.
Standardowe banery reklamowe
Standardowe banery reklamowe mają na ogół wymiary 320×50 do 300×50 pikseli i zazwyczaj są statyczne lub animowane. Ponadto, zwykle pojawiają się u góry lub na dole ekranu.
Mimo że są dość proste, to jest to najpopularniejszy format reklamowy.
Reklamy te, gdy wyświetlać je we właściwym kontekście, są nieinwazyjnym elementem aplikacji.
Reklamy natywne
Reklamy natywne łączą komunikaty reklamowe z treściami skoncentrowanymi na użytkowniku.
Ponieważ wydawcom nie jest dostarczana rzeczywista reklama, lecz elementy reklamy, oni decydują, w jaki sposób wyświetlić ten element w sposób dobrze pasujący do swojej aplikacji; oznacza to, że nie istnieje jeden ustalony standard pod względem formy i rozmiaru.