Jak zintegrować DSP z giełdą reklam i SSP?

Platformy AdTech, Procesy AdTech, Rozwój oprogramowania & integracje

Jak zintegrować DSP z giełdą reklam i SSP?

Published on October 20, 2022, Updated on August 31, 2022 by

Integracja DSP z giełdą reklam lub SSP może wydawać się prostym procesem – może przypominać łączenie komputera i monitora za pomocą kabla. W rzeczywistości jednak jest to mozolny proces technologiczny, który może zająć dwa-trzy sprinty (czyli od czterech do sześciu tygodni).

Dlaczego potrzeba integrować platformę DSP z giełdą reklam i SSP?

Platforma sprzedaży reklam (Demand-Side Platform, DSP) pomaga reklamodawcom (markom) i agencjom reklamowym w prowadzeniu kampanii internetowych. Zapewnia szereg funkcji, dzięki którym te kampanie są tworzone, prowadzone, mierzone i optymalizowane. Dotyczy się to zarówno różnych nośników (np. laptopów i smartfonów), jak i różnych kanałów dystrybucji reklamy (display, wideo, reklamy natywne).

Aby wszystko pracowało jak w dobrze naoliwionej maszynie, DSP należy połączyć z innymi platformami AdTech-owymi. Dopiero wtedy reklamodawca będzie miał możliwość bez przeszkód kupować dostępną przestrzeń reklamową (tzw. zasoby reklamowe) od wydawców.

Aby kupować przestrzeń reklamową, reklamodawcy i agencje reklamowe korzystają z DSP. Do sprzedaży miejsca reklamowego i pobierania reklam przygotowanych przez reklamodawców, wydawcy używają giełd reklam i SSP. Transakcje kupna i sprzedaży odbywają się zazwyczaj na aukcjach w czasie rzeczywistym (Real-Time Bidding, RTB).

Najczęściej wybieraną metodą kupna zasobów reklamowych jest licytacja w czasie rzeczywistym (RTB). Jest to aukcja na żywo, w której platformy DSP licytują wyświetlenia oferowane przez giełdy reklam i platformy SSP.

W poprzednim poście wyjaśniliśmy, czym jest RTB i jak działa.

Bez integracji z giełdą reklam lub SSP (lub innymi dostawcami zasobów reklamowych) proces zakupu reklam za pośrednictwem DSP nie byłby możliwy.

Jak wygląda proces integracji DSP w praktyce?

Każdy producent DSP podchodzi do procesu integracji inaczej, ale zasadniczo istnieją trzy główne fazy.

Faza 1: Research i przygotowanie

Pierwsza faza integracji DSP to research i przygotowanie środowiska pod dalszy rozwój platformy.

  • Analiza dokumentacji giełdy reklam lub SSP i konsultacje z zespołem developerskim. Ma to na celu ustalenie docelowej wersji OpenRTB, rozpoznać wszystkie niestandardowe rozszerzenia, jakie może mieć giełda reklam/SSP i uzyskanie odpowiedzi na pytania odnośnie dokumentacji.
  • Zbieranie informacji na temat określonych wymagań biznesowych giełdy reklam i SSP, aby założyć konto, np. minimalny miesięczny budżet konta.
  • Zbieranie informacji na temat standardów jakości reklam obowiązujących na danej giełdzie reklam lub SSP, np. akceptowane kategorie reklam.
  • Branie udziału w audycie jakości SSP/giełdy reklam – zazwyczaj jest to audyt kreacji lub określonej kategorii treści.
  • Określenie protokołu komunikacyjnego – niektóre SSP/giełdy reklam oprócz OpenRTB używają też własnych protokołów.
  • Ustalenie, czy komponent używany aktualnie do kontroli budżetu będzie wystarczający do integracji. Jeśli powiadomienia o wygranej/wyświetlenia docierają w kilka sekund po złożeniu oferty, wystarczy komponent do elastycznej (inaczej naiwnej) kontroli budżetu. Jednak, gdy, liczba wyświetleń wzrasta lub powiadomienia o złożonych ofertach docierają w kilka minut od zalicytowania, potrzebny jest komponent do ścisłej kontroli budżetu (bankier).
  • Podjęcie decyzji czy reklamy będą dostarczane przez licytującego w odpowiedziach na stawki, czy z zewnętrznego serwera reklam.

Początkowa faza zazwyczaj trwa jeden sprint (dwa tygodnie).

Faza 2: Rozwój i wdrożenie

Druga faza integracji DSP to rozwój platformy i jej wdrożenie.

  • Dokonywanie zmian w DSP, aby platforma była zgodna z protokołami OpenRTB giełd reklam i SSP oraz wszelkimi niestandardowymi ustaleniami (np. przekazywanie dodatkowych informacji w zapytaniu ofertowym).
  • Budowanie serwera reklam lub konfigurowanie zewnętrznego serwera reklam do wyświetlania kreacji.
  • Dostosowanie ścieżki żądania i implementacja żądania zapytania ofertowego dla danej giełdy reklam lub SSP.
  • Stworzenie mapy rozwoju produktu – kategorie contentu giełdy reklam i SSP muszą pasować do kategorii DSP (często spotykamy się z dodatkowymi kategoriami).
  • Zdefiniowanie metod rozliczeń i raportowania. To bardzo ważne, aby budżet na kampanie reklamowe był zarówno dystrybuowany we właściwy sposób, jak i natychmiast raportowany.

Faza druga zazwyczaj trwa dwa sprinty (cztery tygodnie).

Faza 3: Testowanie integracji

Ostatnia faza to testowanie nowej integracji. Testy przeprowadza się zwykle wtedy, gdy ruch jest niewielki.

  • Analiza wydajności i szybkości zapytań ofertowych między platformami. Należy upewnić się, że status DSP jest prawidłowy (nie ma time-outu).
  • Regularna praca nad zmniejszeniem rozbieżności w raportach i billingach pomiędzy DSP a giełdą reklam/SSP. W początkowej fazie testów celem jest osiągnięcie 10% rozbieżności (zalecenia IAB). W dłuższej perspektywie czasu tak optymalizujemy trackery, aby jeszcze bardziej zmniejszyć rozbieżności.

Właściwa faza testowania trwa około sprintu (dwa tygodnie).

Faza 4: Działania post-integracyjne

Działania po integracji mają na celu utrzymanie rezultatów na właściwym poziomie.

  • Dokonywanie niezbędnych zmian po każdej aktualizacji API i OpenRTB.
  • Optymalizacja trackerów odpowiedzialnych za raporty i billingi, aby zmniejszać rozbieżności między DSP, a SSP/giełdą reklam.

Ponieważ integracja DSP z SSP lub giełdą reklam jest bardzo skomplikowanym procesem, wymaga on udziału doświadczonych specjalistów AdTech. Aby praca była maksymalnie sprawna i dobrze wykonana, deweloperzy zaangażowani w proces technologiczny muszą posiadać wiedzę o funkcjoniu ekosystem reklamy online oraz solidne doświadczenie w tym zakresie.

O Clearcode

W Clearcode zajmujemy się kompleksowym tworzeniem oprogramowania, a naszą specjalizacją jest AdTech i MarTech.

Od 2009 roku współpracujemy z markami, agencjami i dostawcami. Budujemy z nimi zarówno nowe platformy od podstaw jak i integrujemy istniejące platformy z innymi komponentami ekosystemu reklamy internetowej.

Ten artykuł został napisany z pomocą doświadczonych programistów firmy Clearcode specjalizujących się rozwoju i integracji platform DSP.

Twoje Własne DSP

Chcesz zbudować własne DSP lub zintegrować to, które już masz z SSP lub giełdą reklam? Umów się na rozmowę z naszymi ekspertami i dowiedz się, jak to najsprawniej zrobić!

Zobacz naszą ofertę

Search

Share this article

Sign up for our newsletter

If you are interested in receiving fresh content about analytics and advertising technologies, sign up for our newsletter!