Integracja DSP z giełdą reklam lub SSP może wydawać się prostym procesem – może przypominać łączenie komputera i monitora za pomocą kabla. W rzeczywistości jednak jest to mozolny proces technologiczny, który może zająć dwa-trzy sprinty (czyli od czterech do sześciu tygodni).
Dlaczego potrzeba integrować platformę DSP z giełdą reklam i SSP?
Platforma sprzedaży reklam (Demand-Side Platform, DSP) pomaga reklamodawcom (markom) i agencjom reklamowym w prowadzeniu kampanii internetowych. Zapewnia szereg funkcji, dzięki którym te kampanie są tworzone, prowadzone, mierzone i optymalizowane. Dotyczy się to zarówno różnych nośników (np. laptopów i smartfonów), jak i różnych kanałów dystrybucji reklamy (display, wideo, reklamy natywne).
Aby wszystko pracowało jak w dobrze naoliwionej maszynie, DSP należy połączyć z innymi platformami AdTech-owymi. Dopiero wtedy reklamodawca będzie miał możliwość bez przeszkód kupować dostępną przestrzeń reklamową (tzw. zasoby reklamowe) od wydawców.
Najczęściej wybieraną metodą kupna zasobów reklamowych jest licytacja w czasie rzeczywistym (RTB). Jest to aukcja na żywo, w której platformy DSP licytują wyświetlenia oferowane przez giełdy reklam i platformy SSP.
W poprzednim poście wyjaśniliśmy, czym jest RTB i jak działa.
Bez integracji z giełdą reklam lub SSP (lub innymi dostawcami zasobów reklamowych) proces zakupu reklam za pośrednictwem DSP nie byłby możliwy.
Jak wygląda proces integracji DSP w praktyce?
Każdy producent DSP podchodzi do procesu integracji inaczej, ale zasadniczo istnieją trzy główne fazy.
Faza 1: Research i przygotowanie
Pierwsza faza integracji DSP to research i przygotowanie środowiska pod dalszy rozwój platformy.
- Analiza dokumentacji giełdy reklam lub SSP i konsultacje z zespołem developerskim. Ma to na celu ustalenie docelowej wersji OpenRTB, rozpoznać wszystkie niestandardowe rozszerzenia, jakie może mieć giełda reklam/SSP i uzyskanie odpowiedzi na pytania odnośnie dokumentacji.
- Zbieranie informacji na temat określonych wymagań biznesowych giełdy reklam i SSP, aby założyć konto, np. minimalny miesięczny budżet konta.
- Zbieranie informacji na temat standardów jakości reklam obowiązujących na danej giełdzie reklam lub SSP, np. akceptowane kategorie reklam.
- Branie udziału w audycie jakości SSP/giełdy reklam – zazwyczaj jest to audyt kreacji lub określonej kategorii treści.
- Określenie protokołu komunikacyjnego – niektóre SSP/giełdy reklam oprócz OpenRTB używają też własnych protokołów.
- Ustalenie, czy komponent używany aktualnie do kontroli budżetu będzie wystarczający do integracji. Jeśli powiadomienia o wygranej/wyświetlenia docierają w kilka sekund po złożeniu oferty, wystarczy komponent do elastycznej (inaczej naiwnej) kontroli budżetu. Jednak, gdy, liczba wyświetleń wzrasta lub powiadomienia o złożonych ofertach docierają w kilka minut od zalicytowania, potrzebny jest komponent do ścisłej kontroli budżetu (bankier).
- Podjęcie decyzji czy reklamy będą dostarczane przez licytującego w odpowiedziach na stawki, czy z zewnętrznego serwera reklam.
Początkowa faza zazwyczaj trwa jeden sprint (dwa tygodnie).
Faza 2: Rozwój i wdrożenie
Druga faza integracji DSP to rozwój platformy i jej wdrożenie.
- Dokonywanie zmian w DSP, aby platforma była zgodna z protokołami OpenRTB giełd reklam i SSP oraz wszelkimi niestandardowymi ustaleniami (np. przekazywanie dodatkowych informacji w zapytaniu ofertowym).
- Budowanie serwera reklam lub konfigurowanie zewnętrznego serwera reklam do wyświetlania kreacji.
- Dostosowanie ścieżki żądania i implementacja żądania zapytania ofertowego dla danej giełdy reklam lub SSP.
- Stworzenie mapy rozwoju produktu – kategorie contentu giełdy reklam i SSP muszą pasować do kategorii DSP (często spotykamy się z dodatkowymi kategoriami).
- Zdefiniowanie metod rozliczeń i raportowania. To bardzo ważne, aby budżet na kampanie reklamowe był zarówno dystrybuowany we właściwy sposób, jak i natychmiast raportowany.
Faza druga zazwyczaj trwa dwa sprinty (cztery tygodnie).
Faza 3: Testowanie integracji
Ostatnia faza to testowanie nowej integracji. Testy przeprowadza się zwykle wtedy, gdy ruch jest niewielki.
- Analiza wydajności i szybkości zapytań ofertowych między platformami. Należy upewnić się, że status DSP jest prawidłowy (nie ma time-outu).
- Regularna praca nad zmniejszeniem rozbieżności w raportach i billingach pomiędzy DSP a giełdą reklam/SSP. W początkowej fazie testów celem jest osiągnięcie 10% rozbieżności (zalecenia IAB). W dłuższej perspektywie czasu tak optymalizujemy trackery, aby jeszcze bardziej zmniejszyć rozbieżności.
Właściwa faza testowania trwa około sprintu (dwa tygodnie).
Faza 4: Działania post-integracyjne
Działania po integracji mają na celu utrzymanie rezultatów na właściwym poziomie.
- Dokonywanie niezbędnych zmian po każdej aktualizacji API i OpenRTB.
- Optymalizacja trackerów odpowiedzialnych za raporty i billingi, aby zmniejszać rozbieżności między DSP, a SSP/giełdą reklam.
Ponieważ integracja DSP z SSP lub giełdą reklam jest bardzo skomplikowanym procesem, wymaga on udziału doświadczonych specjalistów AdTech. Aby praca była maksymalnie sprawna i dobrze wykonana, deweloperzy zaangażowani w proces technologiczny muszą posiadać wiedzę o funkcjoniu ekosystem reklamy online oraz solidne doświadczenie w tym zakresie.
O Clearcode
W Clearcode zajmujemy się kompleksowym tworzeniem oprogramowania, a naszą specjalizacją jest AdTech i MarTech.
Od 2009 roku współpracujemy z markami, agencjami i dostawcami. Budujemy z nimi zarówno nowe platformy od podstaw jak i integrujemy istniejące platformy z innymi komponentami ekosystemu reklamy internetowej.
Ten artykuł został napisany z pomocą doświadczonych programistów firmy Clearcode specjalizujących się rozwoju i integracji platform DSP.