Dodawano nowe funkcjonalności, a z kolejnymi wydaniami platformy rosła liczba nagród i użytkowników z niej korzystających – osób prywatnych, jak i klientów korporacyjnych. Zarówno Maciej, jak i założyciel Piwik, Matthieu Aubry, zauważyli wzrost zapotrzebowania na usługi konsultingowe i wsparcie dla przedsiębiorstw.
Tak więc we wrześniu 2013 Maciej i Matthieu założyli wspólnie Piwik PRO.
2014: Funkcje premium
Szybko zauważyliśmy, że wielu użytkowników Piwik, głównie dużych korporacji i rządów, prosiło o konkretne funkcje, które nie były dostępne w podstawowej wersji Piwika.
W odpowiedzi na ich prośby w roku 2014 dodaliśmy wiele funkcji premium zarówno do wersji hostowanej w chmurze, jak i tej lokalnej, udostępniając klientom w ten sposób zaawansowane funkcje raportowania, administrowania i dostosowywania do własnych potrzeb.
W 2014 r. otworzyliśmy także nasze biura sprzedaży w Nowym Jorku, co umożliwiło nam zwiększenie naszej działalności w USA.
Piwik PRO oferuje szereg funkcji premium
Click Path
Funkcja dająca użytkownikom programu Piwik PRO możliwość zrozumienia w jaki sposób ich użytkownicy konwertują, pokazując, które „ścieżki”, które odwiedzający witrynę przeszli przed osiągnięciem celu. Jest to funkcjonalność szczególnie przydatna w witrynach e-commerce.
White Label
Umożliwia użytkownikom dostosowanie wyglądu Piwik PRO poprzez personalizację schematu kolorów i czcionek, wstawienie własnego logo i zastąpienie wszystkich wzmianek o firmie Piwik PRO własną nazwą firmy.
User Groups
Funkcja upraszczająca proces zarządzania dostępem użytkownika i uprawnieniami administratora. User Groups skraca proces nadawania i cofania uprawnień użytkowników. Funkcja zalecana dla organizacji z dużą liczbą użytkowników i stron internetowych.
Comparison Dashboard
Umożliwia użytkownikom Piwik PRO przeglądanie najważniejszych danych z trzech różnych segmentów w jednym miejscu, co pomaga im uzyskać lepszy wgląd w możliwości zwiększenia ruchu i liczby konwersji.

Password Policy
Dodaje kolejną warstwę ochrony i zmusza wszystkich użytkowników instancji programu Piwik PRO do regularnej zmiany haseł, co zwiększa bezpieczeństwo danych.
Concurrent Visits
Pozwala użytkownikom sprawdzić liczbę odwiedzin na swojej stronie internetowej w ciągu krótkiego okresu czasu, umożliwiając im wybór najlepszego momentu na dodanie nowych treści lub produktów i zwiększenie ich ekspozycji.
Metasites
Metasites pokazuje dane agregowane z dowolnej liczby posiadanych zasobów sieci. To funkcja, która zbiera informacje analityczne z setek stron internetowych i wyświetla wszystko razem w jednej desce rozdzielczej.
2015: Piwik PRO wyceniony na milion dolarów
W drugiej połowie 2014 r. zauważyliśmy silne zapotrzebowanie dużych korporacji i rządów na usługi Piwik PRO typu On-Premises, wskutek czego skupiliśmy się na usługach internet analytics.
Duże korporacje i instytucje rządowe w swoich codziennych operacjach w znacznym stopniu wspomagają się aplikacjami intranetowymi. Niewiele jest jednak rozwiązań, które dostarczają danych analitycznych i raportów niezbędnych do wyciągania jasnych wniosków dotyczących sposobu ich użytkowania, rodzaju dodawanych treści, itp.
Z myślą o tym podjęliśmy decyzję o stworzeniu nowej oferty produktowej (Intranet Analytics) składającej się zestawu funkcji premium pomagającym firmom i rządom prowadzić analitykę najczęściej używanych aplikacji intranetowych. Funkcje premium dla produktów intranetowych obejmują:

SharePoint Analytics
Piwik PRO SharePoint Analytics pozwala firmom uzyskać lepszy wgląd we wszystkie obszary użytkowania w ramach usługi SharePoint. Na podstawie danych i informacji wyświetlanych w Piwiku organizacje mogą zobaczyć, jak dobrze ich firma wykorzystuje platformę intranetową do osiągania bieżących celów biznesowych i zespołów, a następnie wyznacza kolejne cele dla ich ulepszenia.

Confluence Analytics
Integracja z Confluence pozwala firmom zmaksymalizować korzyści oferowane przez tę platformę. Można za jej pomocą wyznaczać cele, śledzić wydarzenia i poprawiać ogólną wydajność oraz wewnętrzną komunikację swoich pracowników.
Piwik PRO otwiera biuro w Niemczech
Piwik, dzięki funkcjom zapewniającym prywatność użytkowników i gwarancję stuprocentowej własności danych, jest bardzo popularnym rozwiązaniem analitycznym w Niemczech (Piwik ma około 16% udziału w rynku stron internetowych używających domen .de), gdzie obowiązują surowe przepisy dotyczące prywatności i własności danych. Na rynku niemieckim było również wiele firm, które wymagały rozwiązań, nie oferowanych w wersji Piwika hostowanej na własnej infrastrukturze.
W celu zaspokojenia popytu na takie funkcjonalności, wsparcie produktowe i obsługę posprzedażową w Niemczech, założyliśmy dodatkowe biuro w Kolonii.
Dane o obrotach handlowych Piwik PRO za rok 2015
Jako firma odnotowaliśmy stały wzrost w latach 2013, 2014 i 2015, co uczyniło z nas przedsiębiorstwo o rocznym obrocie przekraczającym milion dolarów.
Klienci
57
On-premises
217
Chmura
Finanse
~$100k
Obroty miesięcznie (MRR)
Ludzi w zespole
20+
Clearcode builds 7suite — a customizable data management stack
Download the full case study now
Download now!2016: Rok marketera
Choć koncentrowaliśmy się do tej pory głównie na obszarze intranet analytics, zauważyliśmy znaczny wzrost zapotrzebowania na narzędzia i funkcjonalności niezbędne dla analizy marketingowej.
Aby sprostać temu zapotrzebowaniu, opracowaliśmy wiele dodatkowych funkcji i integracji, które pomagają marketingowcom poprawić skuteczność swoich kampanii oraz zoptymalizować ich witryny i aplikacje mobilne.
W 2016 roku, już jako jedyny właściciel Piwik PRO, zbudowaliśmy i wydaliśmy szereg kluczowych funkcji marketing analytics:
Piwik PRO Tag Manager
W sierpniu 2015 roku zbudowaliśmy system zarządzania tagami (Tag Management System) i wydaliśmy go na licencji open source pod nazwą 7tag. W lipcu 2016 r. Zmieniliśmy markę 7tag na Piwik PRO Tag Manager i stworzyliśmy własne oprogramowanie.
AdWords Integration
Ponieważ AdWords jest jednym z głównych kanałów używanych przez marketerów, stworzyliśmy funkcję umożliwiającą im powiązanie swojego konta AdWords z kontem Piwik PRO. Taka integracja umożliwia wgląd do dodatkowych danych, tworzenie dedykowanych segmentów dla użytkowników AdWords, ustalanie celów kampanii AdWords i mierzenie ROI.

Funnel Analytics
Lejek sprzedażowy to kluczowa część strategii sprzedaży i marketingu, dlatego opracowaliśmy funkcję Funnel Analytics, która pomaga sprzedawcom i zespołom handlowym uzyskać dokładniejsze informacje na temat podróży klienta. Funnel Analytics pozwala stworzyć przejrzystą wizualną reprezentację ścieżek. Dzięki tej funkcji można wyświetlać wskaźniki skuteczności, które pokazują ogólną wydajność ścieżki, tworzyć i porównywać różne segmenty klientów oraz identyfikować i naprawiać wąskie gardła i obszary, w których klienci rezygnują (opuszczają ścieżkę).

A/B Testing
Praca marketera wymaga korzystania z kilku narzędzi testowania i optymalizowania wszystkich obszarów swojej witryny, dlatego opracowaliśmy funkcję A/B Testing, która dostarcza wielu cennych informacji dotyczących testów z popularnych narzędzi do optymalizacji, w tym Optimizely i VWO.
Jednym z kluczowych osiągnięć A/B Testing było wprowadzenie tzw. tagów synchronicznych. Dzięki użyciu tagów synchronicznych udało nam się wyeliminować zjawisko FOOC wywoływane przez tagi asynchroniczne, powodujące że wersja kontrolna (test A) pokazywana jest na sekundę przed zmienioną (test B). Oprócz złego doświadczenia użytkownika FOOC powoduje również błędy w raportowaniu.
App Store Analytics
Aplikacje są ważnym narzędziem marketingowym dla firm. Chcąc pomóc marketingowcom uzyskać dokładniejsze informacje o swoich aplikacjach, stworzyliśmy funkcję znaną jako App Store Analytics. Ta funkcja zawiera informacje o źródłach odwiedzin, witrynach odsyłających, oraz współczynnikach konwersji dla Google Play i Apple App Store.
Conversion Attribution
Piwik PRO Conversion Attribution pomaga firmom odpowiedzieć na najważniejsze pytania dotyczące ich kanałów marketingowych i jak te kanały współpracują dla stworzenia konwersji. Pozwala to sprawdzić jaki wpływ na konwersję mają witryny odsyłające, wyszukiwania i reklamy oraz jak przypisywać konwersje poszczególnym kanałom marketingowym.
Dane o obrotach Piwik PRO za rok 2016
Klienci
84
On-premises
364
Chmura
Finanse
75% wzrost
YOY MRR
Ludzi w zespole
40+
2017 i przyszłość
W marcu 2017 roku Piwik PRO otrzymał od Warsaw Equity Group 2 mln dolarów w rundzie inwestycyjnej Serii A i prywatną inwestycję od Tima Schumachera, współzałożyciela i byłego prezesa Sedo.com oraz Prezesa Eyeo, firmy odpowiedzialnej za Adblock Plus.
Kolejnym krokiem dla Piwik PRO na rok 2017 jest dalsze rozwijanie swojej oferty dla rozwiązań dla intranetu i marketing analytics. W ramach oferty marketing analytics skupimy się na intergracji platformy zarządzania danymi (DMP) i silnika personalizacji treści (content personalization) z istniejącymi narzędziami Piwik PRO (menedżer tagów i platforma analityczna).
Funkcje DMP i Content Personalization były częścią 7suite, zestawu narzędzi data management oproacowanego i zbudowanego przez firmę Clearcode by pomóc klientom przyspieszyć ich czas wprowadzania produktu na rynek i obniżyć koszty rozwoju.
Technologiczne wyzwania, które udało nam się pokonać
Choć problemy techniczne to nieodłączna część procesu tworzenia oprogramowania, udało nam się przezwyciężyć większość z nich i znaleźć rozwiązania trudnych problemów ze względu na nasze doświadczenie w rozwoju narzędzi analytics i nasze podejście do zwinnego rozwoju oprogramowania.
Jednyne prawdziwe wyzwanie techniczne z którym musiał zmierzyć się Piwik Cloud to problem, z którym borykają się wszyscy dostawcy SaaS: ruch.
Podobnie jak w przypadku większości innych rozwiązań SaaS, ruchy i skoki ruchu w różnych momentach. Oznacza to, że serwery muszą czasem przetwarzać dziesiątki, a czasem setki zapytań na sekundę.
Poniżej przedstawiamy rozwiązania, które wdrożyliśmy, aby pokonać problemy związane z przetwarzaniem dużych ilości zapytań:
- Duża dostępność: Skonfigurowaliśmy zapasową maszynę, aby uniknąć utraty ruchu w przypadku awarii sprzętu.
- Równoważenie obciążenia: Aby uniknąć problemów z wydajnością w przypadku awarii serwera, skonfigurowaliśmy wiele komputerów do obsługi żądań śledzenia. Warto również zauważyć, że równoważenie obciążenia (ang. load balancing) musi być zaimplementowane zarówno na maszynach frontend, jak i bazach danych MySQL. Implementacja, choć z pozoru podobna, jest w obu przypadkach zupełnie inna.
- Systemy kolejkowania: Wykorzystaliśmy systemy kolejkowania oparte na usługach RabbitMQ i Redis dla obsługi szczytów ruchu i poprawy czasu reakcji.
- Wdrożyliśmy wielowątkowe przetwarzanie danych w tle: Pozwala to na agregowanie surowych danych i pełne wykorzystanie mocy sprzętowej.
- Usprawniliśmy konfigurację baz danych: Dla wykorzystania w pełni wszystkich dostępnych zasobów dostosowaliśmy ustawienia w naszych bazach danych, m.in. uruchomiliśmy kompresję.
Klucze naszego sukcesu

1. Nasze doświadczenie w web-analytics i tworzeniu oprogramowania dla rynku AdTech i MarTech
Budowanie oprogramowania reklamowego i marketingowego oraz narzędzi analitycznych wymaga wyspecjalizowanych umiejętności i doświadczenia branżowego. Ponieważ od 2009 roku budujemy oprogramowanie dla branży online i reklamowej oraz świadczymy dodatkowe usługi w zakresie rozwoju oparte na Piwiku, potrafimy nie tylko zająć się projektem w pełnym zakresie, ale także unikać całego procesu uczenia się przy budowie oprogramowania na potrzeby reklamy, marketingu i analityki internetowej.
2. Podejście przyrostowe i zwinne do rozwoju oprogramowania
Lata doświadczenia w branży nauczyły nas, że istnieje jeden mianownik wspólny dla wszystkich projektów – zmiana jest zawsze nieunikniona. Każdy projekt ma własne przeszkody i nieoczekiwane problemy, które pojawiają się po drodze, ale kluczem do uniknięcia niepowodzenia projektu jest przyjęcie zwinnego, przyrostowego podejścia w procesie rozwoju oprogramowania.
Zastosowaliśmy nasze przyrostowe i zwinne podejście do projektowania oprogramowania przy projektowaniu i dodawaniu nowych funkcji Piwika PRO i jego integracji, co pozwoliło nam stworzyć funkcje, których nasi klienci naprawdę potrzebują, i wprowadzić natychmiastowe zmiany w oparciu o ich opinie.


3. Tworzymy nowe produkty nie tylko dla naszych klientów, ale również w ramach własnych przedsięwzięć
Faza rozwoju oprogramowanie to tylko część całego procesu tworzenia produktu. Wybór odpowiednich funkcji dla wersji MVP aplikacji, identyfikacja podstawowych potrzeb użytkowników końcowych, zrozumienie problemu, jaki produkt ma rozwiązywać oraz analiza warunków rynkowych mają nie mniejszy wpływ na sukces produktu końcowego.
Nasze ponad 8-letnie doświadczenie w projektowaniu, budowaniu i wdrażaniu nowych platform AdTech i MarTech dla naszych klientów i w ramach naszych własnych przedsięwzięć okazało się kluczowe dla sukcesu projektu Piwik PRO.
Doskonałym tego przykładem była wersja MVP Piwik PRO. We wstępnych fazach pracy nad produktem zdaliśmy sobie sprawę, że wielu użytkowników open-source’owej wersji Piwika (w większości duże korporacje i rządy) potrzebowała dodatkowych funkcjonalności i wsparcia, które nie były w tej wersji dostępne. To nie tylko pozwoliło nam wdrożyć MVP, który potwierdził nasze początkowe założenia (tj. że użytkownicy są skłonni zapłacić za rozszerzony zakres funkcji i wsparcie), ale także umożliwiło nam stopniowe ulepszanie produktu w oparciu o bezpośrednie opinie od naszych pierwszych klientów.
Główni klienci
Z nami osiągniesz sukces!
Potrzebujesz wykwalifikowanego zespołu programistycznego AdTech & MarTech, który zajmie się twoim projektem i poprowadzi go dalej, dokładnie tak jak chcesz? Zrób pierwszy krok. Porozmawiaj z nami.
Get a free quote