Jeśli masz pytania o projekt Piwik PRO, napisz do nas!
Piwik PRO
Clearcode tworzy Piwik PRO i uzyskuje 2 mln dolarów w rundzie inwestycyjnej serii A
Oto w jaki sposób firma Clearcode z open-source’owego narzędzia do analityki internetowej o nazwie Piwik (obecnie Matomo) stworzyła firmę Piwik PRO której produkt używany jest przez przedsiębiorstwa, duże firmy i instytucje rządowe na całym świecie.
KLIENT
Firma technologiczna
BRANŻA
Reklama cyfrowa
USŁUGA
MarTech
KRAJ
Polska
O Piwik PRO
Piwik PRO to program analityczny składający się z platformy analitycznej, menedżera tagów, platformy danych klientów i menedżera zgód.
To, co sprawia, że Piwik PRO jest wyjątkowy, to zaangażowanie w ochronę prywatności i bezpieczeństwa.
Produkty Piwik PRO są dostępne w wersjach lokalnych, w chmurze prywatnej i hostingu w chmurze. Każdy produkt przestrzega najsurowszych przepisów dotyczących ochrony danych i daje swoim klientom pełną własność danych.
Najważniejsze informacje
Firma
Piwik PRO został założony przez Clearcode we wrześniu 2013 roku.
Produkt
Zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy platformę analityczną oraz menedżera tagów.
Wyzwania
Naszym największym wyzwaniem w tym projekcie była obsługa dużego i skokowego ruchu.
Finansowanie
W 2017 roku firma Clearcode zebrała 2 miliony dolarów w rundzie inwestycyjnej serii A, aby pomóc w dalszym rozwoju Piwik PRO.
“Wiedza Clearcode o tym jak MarTech działa od wewnątrz była jednym z najważniejszych kluczy do sukcesu Piwik PRO.”
Kuba Bomba
CHIEF PRODUCT OFFICER, PIWIK PRO
CEL PROJEKTU
Naszym celem było zaprojektowanie i zbudowanie wielu kluczowych platform i komponentów Piwik PRO Analytics Suite.
2013: Początek
Piwik PRO został oficjalnie uruchomiony we wrześniu 2013 roku i początkowo zapewniał utrzymanie platformy, wsparcie i usługi tworzenia oprogramowania na zamówienie dla użytkowników Piwik — głównie rządów i dużych firm.
W grudniu 2013 roku Piwik PRO uruchomił dwie bazowe usługi: Piwik Cloud i Piwik Enterprise.
Piwik Cloud to chmurowa wersja Piwik z dostępem do funkcji premium Piwik PRO, szkoleniami dla użytkowników oraz stałym wsparciem i utrzymaniem. Obecnie Piwik Cloud posiada data centers w Niemczech i Stanach Zjednoczonych, aby umożliwić klientom z Europy i USA przestrzeganie rygorystycznych przepisów dotyczących prywatności i własności danych.
Piwik Enterprise (obecnie znany jako On-Premises) oferuje funkcje premium, szkolenia użytkowników, stałą pomoc techniczną i utrzymanie oraz customowe usługi programistyczne. Ponieważ Piwik On-Premises jest hostowany na własnych serwerach firmy, zapewnia 100% własności danych i jest zgodny z szeregiem międzynarodowych przepisów dotyczących ochrony prywatności.
2014: Funkcje premium
Szybko zauważyliśmy, że wielu użytkowników Piwik, głównie dużych korporacji i rządów, prosiło o konkretne funkcje, które nie były dostępne w podstawowej wersji Piwika.
W odpowiedzi na ich prośby w roku 2014 dodaliśmy wiele funkcji premium zarówno do wersji hostowanej w chmurze, jak i tej lokalnej, udostępniając klientom w ten sposób zaawansowane funkcje raportowania, administrowania i dostosowywania do własnych potrzeb.
W 2014 r. otworzyliśmy także nasze biura sprzedaży w Nowym Jorku, co umożliwiło nam zwiększenie naszej działalności w USA.
2015: Piwik PRO wyceniony na milion dolarów
W drugiej połowie 2014 r. zauważyliśmy silne zapotrzebowanie dużych korporacji i rządów na usługi Piwik PRO typu On-Premises, wskutek czego skupiliśmy się na usługach internet analytics.
Duże korporacje i instytucje rządowe w swoich codziennych operacjach w znacznym stopniu wspomagają się aplikacjami intranetowymi. Niewiele jest jednak rozwiązań, które dostarczają danych analitycznych i raportów niezbędnych do wyciągania jasnych wniosków dotyczących sposobu ich użytkowania, rodzaju dodawanych treści, itp.
Z myślą o tym podjęliśmy decyzję o stworzeniu nowej oferty produktowej (Intranet Analytics) składającej się zestawu funkcji premium pomagającym firmom i rządom prowadzić analitykę najczęściej używanych aplikacji intranetowych. Funkcje premium dla produktów intranetowych obejmują:
SharePoint Analytics
Piwik PRO SharePoint Analytics pozwala firmom uzyskać lepszy wgląd we wszystkie obszary użytkowania w ramach usługi SharePoint. Na podstawie danych i informacji wyświetlanych w Piwiku organizacje mogą zobaczyć, jak dobrze ich firma wykorzystuje platformę intranetową do osiągania bieżących celów biznesowych i zespołów, a następnie wyznacza kolejne cele dla ich ulepszenia.
Confluence Analytics
Integracja z Confluence pozwala firmom zmaksymalizować korzyści oferowane przez tę platformę. Można za jej pomocą wyznaczać cele, śledzić wydarzenia i poprawiać ogólną wydajność oraz wewnętrzną komunikację swoich pracowników.
Piwik PRO otwiera biuro w Niemczech
Piwik, dzięki funkcjom zapewniającym prywatność użytkowników i gwarancję stuprocentowej własności danych, jest bardzo popularnym rozwiązaniem analitycznym w Niemczech (Piwik ma około 16% udziału w rynku stron internetowych używających domen .de), gdzie obowiązują surowe przepisy dotyczące prywatności i własności danych. Na rynku niemieckim było również wiele firm, które wymagały rozwiązań, nie oferowanych w wersji Piwika hostowanej na własnej infrastrukturze.
W celu zaspokojenia popytu na takie funkcjonalności, wsparcie produktowe i obsługę posprzedażową w Niemczech, założyliśmy dodatkowe biuro w Kolonii.
Dane o obrotach handlowych Piwik PRO za rok 2015
Jako firma odnotowaliśmy stały wzrost w latach 2013, 2014 i 2015, co uczyniło z nas przedsiębiorstwo o rocznym obrocie przekraczającym milion dolarów.
Nowi klienci
274
Finanse
~$100k
Ludzi w zespole
20+
2016: Rok marketera
Choć koncentrowaliśmy się do tej pory głównie na obszarze intranet analytics, zauważyliśmy znaczny wzrost zapotrzebowania na narzędzia i funkcjonalności niezbędne dla analizy marketingowej.
Aby sprostać temu zapotrzebowaniu, opracowaliśmy wiele dodatkowych funkcji i integracji, które pomagają marketingowcom poprawić skuteczność swoich kampanii oraz zoptymalizować ich witryny i aplikacje mobilne.
W 2016 roku, już jako jedyny właściciel Piwik PRO, zbudowaliśmy i wydaliśmy szereg kluczowych funkcji marketing analytics:
Piwik PRO Tag Manager
W sierpniu 2015 roku zbudowaliśmy system zarządzania tagami (Tag Management System) i wydaliśmy go na licencji open source pod nazwą 7tag. W lipcu 2016 r. Zmieniliśmy markę 7tag na Piwik PRO Tag Manager i stworzyliśmy własne oprogramowanie.
AdWords Integration
Ponieważ AdWords jest jednym z głównych kanałów używanych przez marketerów, stworzyliśmy funkcję umożliwiającą im powiązanie swojego konta AdWords z kontem Piwik PRO. Taka integracja umożliwia wgląd do dodatkowych danych, tworzenie dedykowanych segmentów dla użytkowników AdWords, ustalanie celów kampanii AdWords i mierzenie ROI.
Funnel Analytics
Lejek sprzedażowy to kluczowa część strategii sprzedaży i marketingu, dlatego opracowaliśmy funkcję Funnel Analytics, która pomaga sprzedawcom i zespołom handlowym uzyskać dokładniejsze informacje na temat podróży klienta. Funnel Analytics pozwala stworzyć przejrzystą wizualną reprezentację ścieżek. Dzięki tej funkcji można wyświetlać wskaźniki skuteczności, które pokazują ogólną wydajność ścieżki, tworzyć i porównywać różne segmenty klientów oraz identyfikować i naprawiać wąskie gardła i obszary, w których klienci rezygnują (opuszczają ścieżkę).
A/B Testing
Praca marketera wymaga korzystania z kilku narzędzi testowania i optymalizowania wszystkich obszarów swojej witryny, dlatego opracowaliśmy funkcję A/B Testing, która dostarcza wielu cennych informacji dotyczących testów z popularnych narzędzi do optymalizacji, w tym Optimizely i VWO.
Jednym z kluczowych osiągnięć A/B Testing było wprowadzenie tzw. tagów synchronicznych. Dzięki użyciu tagów synchronicznych udało nam się wyeliminować zjawisko FOOC wywoływane przez tagi asynchroniczne, powodujące że wersja kontrolna (test A) pokazywana jest na sekundę przed zmienioną (test B). Oprócz złego doświadczenia użytkownika FOOC powoduje również błędy w raportowaniu.
App Store Analytics
Aplikacje są ważnym narzędziem marketingowym dla firm. Chcąc pomóc marketingowcom uzyskać dokładniejsze informacje o swoich aplikacjach, stworzyliśmy funkcję znaną jako App Store Analytics. Ta funkcja zawiera informacje o źródłach odwiedzin, witrynach odsyłających, oraz współczynnikach konwersji dla Google Play i Apple App Store.
Conversion Attribution
Piwik PRO Conversion Attribution pomaga firmom odpowiedzieć na najważniejsze pytania dotyczące ich kanałów marketingowych i jak te kanały współpracują dla stworzenia konwersji. Pozwala to sprawdzić jaki wpływ na konwersję mają witryny odsyłające, wyszukiwania i reklamy oraz jak przypisywać konwersje poszczególnym kanałom marketingowym.
Dane o obrotach Piwik PRO za rok 2016
- Jednym z pierwszych głównych zadań jakiego się podjęliśmy w tym projekcie była optymalizacja backendu i bazy danych. Przeprojektowaliśmy strukturę bazy danych, aby umożliwić jej efektywniejsze działanie i zwiększyć szybkość przetwarzania zapytań wysyłanych ze stron sprzedawców.
- Nasza wiedza w tej dziedzinie oraz doświadczenie zdobyte w podobnych projektach pozwoliło nam zminimalizować czas nauki oraz skrócić czas poświęcony na planowanie projektu. Dzięki temu mogliśmy od razu przystąpić do tworzenia aplikacji i utrzymać szybkie tempo przez cały proces jej tworzenia.
- Jako bazę danych aplikacji wykorzystaliśmy mongoDB, która zapewnia stabilność, niezawodność i wydajność niezbędną do obsługi wielu funkcji i żądań użytkowników.
Nowi klienci
448
Finanse
75% wzrost
Ludzi w zespole
40+
2017 i przyszłość
W marcu 2017 roku Piwik PRO otrzymał od Warsaw Equity Group 2 mln dolarów w rundzie inwestycyjnej Serii A i prywatną inwestycję od Tima Schumachera, współzałożyciela i byłego prezesa Sedo.com oraz Prezesa Eyeo, firmy odpowiedzialnej za Adblock Plus.
Kolejnym krokiem dla Piwik PRO na rok 2017 jest dalsze rozwijanie swojej oferty dla rozwiązań dla intranetu i marketing analytics. W ramach oferty marketing analytics skupimy się na intergracji platformy zarządzania danymi (DMP) i silnika personalizacji treści (content personalization) z istniejącymi narzędziami Piwik PRO (menedżer tagów i platforma analityczna).
Funkcje DMP i Content Personalization były częścią 7suite, zestawu narzędzi data management oproacowanego i zbudowanego przez firmę Clearcode by pomóc klientom przyspieszyć ich czas wprowadzania produktu na rynek i obniżyć koszty rozwoju.
Wyzwania technologiczne, które udało nam się pokonać
Choć problemy techniczne to nieodłączna część procesu tworzenia oprogramowania, udało nam się przezwyciężyć większość z nich i znaleźć rozwiązania trudnych problemów ze względu na nasze doświadczenie w rozwoju narzędzi analytics i nasze podejście do zwinnego rozwoju oprogramowania.
Jednyne prawdziwe wyzwanie techniczne z którym musiał zmierzyć się Piwik Cloud to problem, z którym borykają się wszyscy dostawcy SaaS: ruch.
Podobnie jak w przypadku większości innych rozwiązań SaaS, ruchy i skoki ruchu w różnych momentach. Oznacza to, że serwery muszą czasem przetwarzać dziesiątki, a czasem setki zapytań na sekundę.
Poniżej przedstawiamy rozwiązania, które wdrożyliśmy, aby pokonać problemy związane z przetwarzaniem dużych ilości zapytań:
- Duża dostępność: Skonfigurowaliśmy zapasową maszynę, aby uniknąć utraty ruchu w przypadku awarii sprzętu.
- Równoważenie obciążenia: Aby uniknąć problemów z wydajnością w przypadku awarii serwera, skonfigurowaliśmy wiele komputerów do obsługi żądań śledzenia. Warto również zauważyć, że równoważenie obciążenia (ang. load balancing) musi być zaimplementowane zarówno na maszynach frontend, jak i bazach danych MySQL. Implementacja, choć z pozoru podobna, jest w obu przypadkach zupełnie inna.
- Systemy kolejkowania: Wykorzystaliśmy systemy kolejkowania oparte na usługach RabbitMQ i Redis dla obsługi szczytów ruchu i poprawy czasu reakcji.
- Wdrożyliśmy wielowątkowe przetwarzanie danych w tle: Pozwala to na agregowanie surowych danych i pełne wykorzystanie mocy sprzętowej.
- Usprawniliśmy konfigurację baz danych: Dla wykorzystania w pełni wszystkich dostępnych zasobów dostosowaliśmy ustawienia w naszych bazach danych, m.in. uruchomiliśmy kompresję.
Klucze do naszego sukcesu
1. Nasze doświadczenie w web-analytics i tworzeniu oprogramowania dla rynku AdTech i MarTech
Budowanie oprogramowania reklamowego i marketingowego oraz narzędzi analitycznych wymaga wyspecjalizowanych umiejętności i doświadczenia branżowego. Ponieważ od 2009 roku budujemy oprogramowanie dla branży online i reklamowej oraz świadczymy dodatkowe usługi w zakresie rozwoju oparte na Piwiku, potrafimy nie tylko zająć się projektem w pełnym zakresie, ale także unikać całego procesu uczenia się przy budowie oprogramowania na potrzeby reklamy, marketingu i analityki internetowej.
2. Podejście przyrostowe i zwinne do rozwoju oprogramowania
Lata doświadczenia w branży nauczyły nas, że istnieje jeden mianownik wspólny dla wszystkich projektów – zmiana jest zawsze nieunikniona. Każdy projekt ma własne przeszkody i nieoczekiwane problemy, które pojawiają się po drodze, ale kluczem do uniknięcia niepowodzenia projektu jest przyjęcie zwinnego, przyrostowego podejścia w procesie rozwoju oprogramowania.
Zastosowaliśmy nasze przyrostowe i zwinne podejście do projektowania oprogramowania przy projektowaniu i dodawaniu nowych funkcji Piwika PRO i jego integracji, co pozwoliło nam stworzyć funkcje, których nasi klienci naprawdę potrzebują, i wprowadzić natychmiastowe zmiany w oparciu o ich opinie.
3. Tworzymy nowe produkty nie tylko dla naszych klientów, ale również w ramach własnych przedsięwzięć
Faza rozwoju oprogramowanie to tylko część całego procesu tworzenia produktu. Wybór odpowiednich funkcji dla wersji MVP aplikacji, identyfikacja podstawowych potrzeb użytkowników końcowych, zrozumienie problemu, jaki produkt ma rozwiązywać oraz analiza warunków rynkowych mają nie mniejszy wpływ na sukces produktu końcowego.
Nasze ponad 8-letnie doświadczenie w projektowaniu, budowaniu i wdrażaniu nowych platform AdTech i MarTech dla naszych klientów i w ramach naszych własnych przedsięwzięć okazało się kluczowe dla sukcesu projektu Piwik PRO.
Doskonałym tego przykładem była wersja MVP Piwik PRO. We wstępnych fazach pracy nad produktem zdaliśmy sobie sprawę, że wielu użytkowników open-source’owej wersji Piwika (w większości duże korporacje i rządy) potrzebowała dodatkowych funkcjonalności i wsparcia, które nie były w tej wersji dostępne. To nie tylko pozwoliło nam wdrożyć MVP, który potwierdził nasze początkowe założenia (tj. że użytkownicy są skłonni zapłacić za rozszerzony zakres funkcji i wsparcie), ale także umożliwiło nam stopniowe ulepszanie produktu w oparciu o bezpośrednie opinie od naszych pierwszych klientów.
Rezultat
W 2020 roku Clearcode wydzielił Piwik PRO jako odrębną firmę.
Od tego czasu Piwik PRO stał się jedną z głównych alternatyw dla Google Analytics oraz zwiększył liczbę pracowników i klientów.