Jakiś czas temu Apple po raz kolejny wprowadziło zmiany w swojej polityce prywatności.
Większość zmian weszło w życie wraz z wypuszczeniem iOS 15. To zbiegło się w czasie również z wypuszczeniem iPadOS 15, macOS Monterey oraz watchOS 8.
W tym artykule pokażę Ci wprowadzane zmiany oraz wytłumaczę, jaki mają wpływ na reklamę automatyczną i branżę AdTech w ogóle.
iCloud+ i funkcje ochrony prywatności
Apple wprowadziło funkcje chroniące prywatność użytkowników, a konkretnie subskrybentów iCloud+. iCloud+ obejmuje płatne subskrypcje, a iCloud te, za które nie trzeba płacić.
Poniżej znajdziesz dokładny opis funkcji ochrony prywatności, jakie Apple udostępniło subskrybentom iCloud+.
Private Relay
Spotkałem się z wieloma próbami zdefiniowania Private Relay – od “prosty tunel VPN” aż po “kombinacje DNS-over-HTTPS z serwerami proxy”.
Bez względu na określenie, Private Relay generalnie szyfruje ruch pomiędzy przeglądarką Safari i stroną www, jaką użytkownik odwiedza.
Nikt, nawet samo Apple czy dostawca internetowy, nie odczyta zaszyfrowanych informacji.
Ten przykład powinien zobrazować jak działa Private Relay:
Wszystkie żądania użytkownika są przesyłane przez dwa oddzielne przekaźniki internetowe (po stronie oprogramowania). Pierwszy przypisuje użytkownikowi anonimowy adres IP, który mapuje jego region, ale nie jego rzeczywistą lokalizację. Drugi odszyfrowuje adres www, który użytkownik chce odwiedzić i przekierowuje go do miejsca docelowego. Takie oddzielenie informacji chroni prywatność użytkownika – nikt nie jest w stanie zidentyfikować zarówno tego, kim jest użytkownik, jak i jakie witryny odwiedza.
Ochrona prywatności poczty
Ta funkcja zapobiega przypadkom, gdy nadawcy używają niewidzialnych pixeli do uzyskania informacji o tym, kiedy odbiorca otworzył e-mail. Ochrona prywatności poczty, podobnie jak Private Relay, maskuje adres IP użytkownika po to, aby zapobiegać ustalaniu jego dokładnej lokalizacji lub powiązać w jakikolwiek sposób jego aktywność online.
Funkcja Hide My Mail
Funkcja Hide My Mail (w tłumaczeniu: ukryj mój adres e-mail) pozwala użytkownikom wygenerować unikatowy, przypadkowy adres e-mail jako alternatywę dla używania ich faktycznego adresu mailowego.
Nowo wygenerowany adres przekieruje pocztę przychodzącą na właściwy adres e-mail użytkownika. Użytkownicy mogą tworzyć i usuwać tyle „ukrytych” adresów e-mail, ile chcą.
Wpływ na reklamę automatyczną i branżę AdTech
Jak praktycznie w każdym przypadku wprowadzania zmian w politykach prywatności, zmiany w iCloud+ również negatywnie odbiły się na reklamie automatycznej i AdTechu.
Narzędzia do automatyzacji wysyłki e-maili i inne narzędzia martechowe nie są w stanie zliczać otwarć wiadomości (OR, open rate) ze względu na nową funkcję ochrony prywatności poczty.
Funkcja Hide My Mail uniemożliwia prawidłową pracę z ID graphs (bazy danych, których używa się do tworzenia Single Customer View, czyli pojedynczego widoku klienta) i ID solutions nakierowanych na identyfikowanie informacji związanych z e-mailami.
Zmiany polityki prywatności odnoszą się tylko do użytkowników iCloud+, czyli płatnych subskrybentów usługi Apple.
Według raportu finansowego Apple w trzecim kwartale 2022r. dysponował bazą 816 milionów płatnych subskrybentów, którzy korzystają z takich serwisów jak iCloud+, AppleTV+ i AppStore.
Analitycy z Grupy Barclays szacują, że około 170 milinów ma dostęp do nowych polityk prywatności wprowadzonych w iCloud+.
Inteligentna Ochrona Przed Śledzeniem Apple (ITP, Intelligent Tracking Prevention)
Od września 2017, czyli od momentu pojawienia się ITP, usługa była wielokrotnie modernizowana, aby jak najlepiej chronić prywatność użytkowników i zapobiegać śledzeniu użytkowników pomiędzy stronami (cross-site tracking).
W tej aktualizacji do ITP została dodana funkcja, dzięki której adres IP użytkownika jest niewidoczny dla trackerów.
Wpływ na reklamę automatyczną i branżę AdTech
Samo wprowadzenie ITP wywołało ogromne szkody w reklamie automatycznej i branży AdTech, a aktualizacja tylko pogorszyła sprawę.
Wielu reklamodawców i wydawców przeszło na targetowanie kontekstowe w Safari, ponieważ inne metody targetowania, takie jak targetowanie na odbiorców i retargetowanie, już się nie opłaca. Jednak zmiany w iOS15 utrudnią także targetowanie kontekstowe.
To dlatego, że informacja o lokalizacji użytkownika jest jedną z najważniejszych informacji używanych w targetowanie kontekstowym, a pozyskuje się ją za pomocą adresu IP.
Oczywiście, inne informacje pomocne w targetowaniu kontekstowym wciąż są dostępne, np. adres URL, ale to właśnie lokalizacja jest jednym z głównych kryteriów określających jak skutecznie reklama będzie dostarczona do użytkownika.
SKAdNetwork
SKAdNetwork to narzędzie chroniące prywatność użytkowników w kontekście konwersji z reklam. Reklamodawcy, czyli twórcy aplikacji, który prowadzą kampanie reklamowe z Apple, za pomocą SKAdNetwork otrzymują powiadomienia o konwersji dokonanej z aktywnych reklam (powiadomienie np. o zainstalowaniu aplikacji na zasadzie postback).
Wprowadzenie zmian w SKAdNetwork oznacza, że reklamodawcy otrzymują te same informacje o postbackach, co sieć reklamowa, z którą współpracują.
SKAdNetwork dla iOS 14 wysyła postbacki tylko do jednej sieci reklamowej, ale już w iOS 14.6 powiadamia nawet pięć sieci reklamowych, o tym, że ich reklamy nie spowodowały konwersji.
Wpływ na reklamę automatyczną i branżę AdTech
SKAdNetwork miał spory wpływ na reklamę automatyczną i AdTech, gdy pojawił się po raz pierwszy. Jednak zmiana w tej wersji jest raczej niewielka. Właściwie może być nawet rozważana jako pozytywna zmiana. Apple poprawiało działanie SKAdNetwork. Reklamodawcy skorzystają na tej zmianie – są bowiem w stanie weryfikować i walidować dane o konwersjach samodzielnie.
Raporty aplikacji o ochronie prywatności
Raporty aplikacji o ochronie prywatności pokazują użytkownikom jak aplikacje wykorzystują informacje o ich lokalizacji, zdjęciach, aparatach, mikrofonach czy kontaktach.
Raporty są wzbogacone o informacje pochodzące z ostatnich siedmiu dni. Umożliwią także użytkownikom zmianę dostępu do tych informacji przez zmianę ustawień.
Raport wskaże także, z którymi domenami zewnętrznymi ich aplikacje współpracowały – w ten sposób użytkownik ma pogląd na to, które firmy potencjalnie otrzymały jakieś dane o użytkowniku.
Wpływ na reklamę automatyczną i branżę AdTech
W porównaniu do pozostałych zmian w politykach prywatności, ta funkcja nie wpłynęła znacząco na branżę AdTech.
Raporty po prostu pokazują informacje o aplikacjach, które łączą się z zewnętrznymi domenami.
Przeglądanie i zmiana ustawień wymaga od użytkowników podjęcia działań, a większość użytkowników prawdopodobnie nawet nie będzie wiedziała, że ten raport istnieje.