Chociaż gry mogą wydawać się środowiskiem oderwanym od rzeczywistości, reklama w grach (in-game advertising, IGA) często jest podobna do tej, którą codziennie mijamy na ulicach. Billborady, plakaty, logo wyświetlane podczas wydarzeń sportowych — to najpopularniejsze typy reklam outdoorowych, z jakimi się spotykamy. Ale rozwijająca się branża gier, wprowadza te i inne reklamy do świata wirtualnego.
W tym poście omawiamy siedem różnych przykładów reklamy w grach oraz ich zalet.
Co to jest reklama w grach?
Bannery, reklamy wideo, reklamy audio, mini gry, które eksponują konkretną markę w grach na PC, mobilnych lub konsolowych to przykłady reklam w grach (in-game advertising, IGA). Najpopularniejsze są reklamy statyczne, dynamiczne i tzw. gamevertising.
Jakie są korzyści z reklam w grach?
Rynek IGA rośnie w zastraszającym tempie. Szacuje się, że pod koniec 2024 roku będzie wart 56 milionów dolarów. Za tą liczbą stoją konkretne korzyści dla reklamodawców. Najważniejsze z nich to zwiększony przychód, większe zaangażowanie i komunikacja z właściwymi odbiorcami.
Spójrzmy na konkretne przykłady.
Zwiększone przychody
Przemyślana strategia, wysokie standardy jakości oraz bezpośrednie negocjacje kontraktów za pośrednictwem agencji reklamowej pomogły ABCya zwiększyć przychody z reklam rok do roku o 89%. Firma tworzy gry edukacyjne dla dzieci w wieku szkolnym, których priorytetem jest zapewnienie bezpiecznych treści. Dzięki reklamom w grze udało im się zachować swobodę korzystania z platformy i wygenerować dodatkowy zysk.
Więcej zaangażowanych graczy
Rockstar Energy Drink nawiązał współpracę z Codemasters Racing podczas tworzenia gry Dirt 2. Stworzyli Rockstar Energy Drink Race Challenge — 5-tygodniowe wydarzenie z nagrodami. Gracze mogli jeździć Aston Martinem Vanquish w barwach Rockstar i wygrywać karty podarunkowe, zestawy słuchawkowe, torby, koszulki itp. Gra była dostępna na głównych konsolach i platformach, w tym Xbox, Steam i PlayStation.
Połączenie gry i marki reklamodawcy przyniosło doskonałe wyniki. Gracze brali udział w wyzwaniach, angażowali się w treści marki i prosili innych graczy o wskazówki, jak ukończyć wyzwania.
Rockstar Energy Drink Race Challenge w grze Dirt 2 (2013)
RedBull, największy konkurent Rockstars, poszedł jeszcze dalej z reklamami w grach i stworzył projekt Solo Q (2021). Jako oficjalny dostawca League of Legends Championship Series, RedBull dał graczom możliwość wygrania obrandowanych komputerów i podobnych nagród w grach, rywalizując z innymi fanami LoL. Solo Q przyciągnął ponad 40.000 zawodników.
Dokładne targetowanie
Wiz Khalifa, amerykański raper, promował swoją trasę koncertową “2050” za pomocą dynamicznych reklam w kilku grach na konsole Xbox 360 i PS3. Promocja oparta na geotargetowaniu pojawiła się w wybranych miastach USA, dając graczom możliwość wcześniejszego zakupu biletów.
Popularne formaty reklam w grze
Reklamodawcy chętnie sięgają po formaty, które przynoszą wymierną wartość odbiorcom i zwiększają zaangażowanie — tak jak w przypadku Solo Q. Podczas grania w gry wideo najczęściej spotkasz się z takimi formatami reklam:
- Reklamy wideo z nagrodami: gracz może otrzymać bonusy w grze w zamian za obejrzenie pełnoekranowej reklamy wideo, której zazwyczaj nie można pominąć.
- Reklamy pełnoekranowe: po ukończeniu poziomu lub aktywności w grze wyskakuje pełnoekranowa reklama, w którą wbudowany jest przycisk call to action.
- Reklama typu display: Ten typ banerów wyświetla reklamy statyczne lub dynamiczne u góry lub u dołu ekranu gry.
- Reklamy, w których można grać: grywalna wersja demonstracyjna gry może pojawić się podczas grania w inną grę.
- Offerwall: To wirtualna ściana z różnymi możliwościami, od instalowania aplikacji i wypełniania ankiet po wyzwania w grze.
- Reklamy z kuponami: Gracz może otrzymać unikalny kupon lub zniżki na zakupy offline.
7 przykładów reklam w grach
Przekazy reklamowe na przestrzeni lat przybierały różne formy. Poniżej prezentujemy kilka ciekawych propozycji ze świata digital marketingu.
Kampania wyborcza Obamy
Kampania wyborcza Baracka Obamy w 2008 roku zaistniała nie tylko w świete rzeczywistym, ale także tym wirtualnym. Obama walczył o prezydenturę w grach komputerowych, takich jak Guitar Hero III, Madden NFL 09, NBA Live 08, Burnout Paradise, Nascar 09 i Need For Speed Carbon, przypominając graczom o głosowaniu na niego. W 2012 roku prezydent powtórzył te działania (kampanię reelekcyjną), pokazując swój wizerunek w NFL Madden 13.
NBA 2K22: The City
Nike i Puma to marki kojarzone ze sportem zawodowym i amatorskim. Właśnie dlatego Virtual Concepts, autorzy gry NBA 2K22, zdecydowali się zareklamować swoją markę w grze. Reklama umieszczona w odpowiednim kontekście działa na korzyść zarówno twórców gry jak i reklamodawców. Co więcej, Nike i Puma zwiększyli świadomość swoich marek i stworzy pozytywny wizerunek właśnie dzięki doborowi odpowiedniego tytułu.
Delicatessen VR i Adidas
W 2017 roku Ben Rueck i Delaney Miller, dwoje wspinaczy sponsorowanych przez Adidasa, zabrali graczy VR w niesamowitą podróż na szczyt pasma górskiego Bavella na Korsyce. Zadaniem gracza było wcielenie się w rolę Delaneya, który poślizgnął się i zaczął spadać tuż przed dotarciem do szczytu góry. Wspinaczka z perspektywy pierwszej osoby była naszpikowana prawdziwyimi emocjami.
Pete’s Dragon
W 2016 roku Disney nawiązał współpracę z RapidFire, aby promować remake filmu Pete’s Dragon. Firma RapidFire wykorzystała dynamiczne reklamy w grze i targetowanie geograficzne, aby wypromować film wśród portugalskich użytkowników w okresie poprzedzającym premierę filmu.
Fortnite i Jordan
1 grudnia 2021 roku Fortnite ogłosił kontynuację współpracy z marką Jordan. Gracze mogą rywalizować o Air Jordan XI Cool Grey, kultowy model sneakersów oraz odkrywać pokoje poświęcone najlepszym graczom. Najlepszy gracz (most valuable player, MVP) otrzymuje dostęp do wirtualnego muzeum, boiska do koszykówki, na którym można sprawdzić swoje umiejętności, oraz wciągającego filmu reklamującego markę Jordan.
PAIN AXE Jarvis
PAIN to amerykańska gra inspirowana serią Jackass. Twórcy gry weszli we współpracę reklamową z marką AXE produkującą męskie dezodoranty i opracowali nietypowy konkurs.
Stworzona została postać Smootha Jarvisa, reprezentanta marki AXE. Aby otrzymać punkty, gracz kieruje lotem Jarvisa tak, aby ten trafił w przeszkody i wykonał jak najwięcej akrobacji w powietrzu, używając przy tym dezodorantu AXE.
W konkursie wzięło udział ponad 200 osób.
Tony Hawk: Ride and Stride
Gra Tony Hawk: Ride ukazała się na PlayStation 3, Xbox 360 oraz Wii w 2009 roku. Niestety, tytuł, który miał być przełomem, okazał się klapą.
Za eksplorację planszy gracze byli nagradzani reklamą Stride, marki gumy do żucia. Reklamy były wyświetlane m.in. na billboardach. Za wykonywanie tricków na desce, gracze mogli odblokować osiągnięcia sygnowane brandem.
Podsumowanie
Dzięki reklamom w grze reklamodawcy mogą dotrzeć do określonej grupy odbiorców.
Dynamiczne reklamy w grach, reklamy statyczne i reklamy typu gamevertising to trzy najczęściej spotykane rodzaje reklam IGA.
Udane kampanie reklamowe mogą zwiększyć przychody reklamodawcy, zachęcić graczy do interakcji z ich marką i dotrzeć do odbiorców, którzy pozytywnie zareagują na promocje.