Platforma reklamy samoobsługowej – jak ją zbudować?

Spis treści

Newsletter

Bądź na bieżąco z wydarzeniami w świecie AdTech i MarTech

Szanujemy Twoją prywatność. Dowiedz się więcej tutaj.

Wszyscy w świecie reklamy cyfrowej znają Facebook Ads i Google Ads. Reklamodawcy, agencje reklamowe, a nawet wydawcy używają tych platform do tworzenia, prowadzenia i zarządzania kampaniami reklamowymi.

Ale niektórzy mogą nie wiedzieć, że to przykłady samoobsługowych platform reklamowych.

W tym poście wyjaśniamy, czym jest samoobsługowa platforma reklamowa, czym różni się od zarządzanych kampanii reklamowych, jak działa, jakie są kluczowe funkcje i jak ją zbudować.

Najważniejsze informacje

  • Platforma do reklamy samoobsługowej to platforma AdTech, która umożliwia nabywcom mediów samodzielne tworzenie, prowadzenie i zarządzanie kampaniami reklamowych, w odróżnieniu od zlecania tworzenia kampanii, np. przez zespół AdOps wydawcy lub firmy AdTech.
  • Platforma do reklamy samoobsługowej integruje się z inną platformą AdTech, np. DSP lub SSP oraz platformami danych, np. DMP lub CDP.
  • Platformy do reklamy samoobsługowej mogą być również wykorzystywane do prowadzenia kampanii bezpośrednio na stronie internetowej wydawcy, zwykle za pośrednictwem serwera reklam.
  • Po utworzeniu przez użytkownika kampanii na platformie do reklamy samoobsługowej, elementy kampanii są przekazywane do platformy AdTech i platform danych, zwykle za pośrednictwem API.
  • Firmy AdTech i agencje reklamowe mogą tworzyć platformy do reklamy samoobsługowej, aby umożliwić swoim klientom tworzenie własnych kampanii reklamowych.
  • Wydawcy mogą zbudować platformę do reklamy samoobsługowej, aby umożliwić reklamodawcom i agencjom reklamowym prowadzenie kampanii w ich witrynach internetowych i usługach streamingowych.
  • Kluczowe funkcje platformy do reklamy samoobsługowej obejmują interfejs użytkownika (UI), zarządzanie kampaniami, panel raportowania, zarządzanie użytkownikami oraz integracje z innymi platformami i narzędziami AdTech.

Co to jest platforma do reklamy samoobsługowej?

Platforma do reklamy samoobsługowej lub samoobsługowa platforma reklamowa, to element technologii reklamowej (AdTech), który umożliwia nabywcom mediów (reklamodawcom i agencjom reklamowym) samodzielne tworzenie, prowadzenie i zarządzanie kampani reklamowych, zamiast zlecania ich tworzenia np. przez zespół AdOps wydawcy lub firmy AdTech.

Jaka jest różnica między platformą do reklamy samoobsługowej i zarządzalnymi kampaniami?

Większość platform DSP oferuje dwa główne sposoby prowadzenia kampanii — samoobsługowo lub poprzez zlecenie usługi prowadzenia kampanii. Samoobsługowe kampanie oznaczają, że reklamodawca lub agencja reklamowa może samodzielnie skonfigurować kampanię reklamową, podczas gdy w przypadku zlecenia usług zespół AdOps lub zespół ds. sprzedaży reklam konfigurują i prowadzą kampanię reklamową dla reklamodawcy lub agencji.

Jak działa platforma do reklamy samoobsługowej?

Platforma do reklamy samoobsługowej integruje się z różnymi platformami AdTech, m.in. DSP lub SSP oraz platformami danych jak DMP lub CDP. Platformy te mogą być również wykorzystywane do prowadzenia kampanii bezpośrednio w “zasobach” wydawcy (np. w witrynie internetowej i usłudze streamingowej), zwykle za pośrednictwem serwera reklam.

Stworzona kampania (i wszelkie poźniejsze zmiany tej kampanii) jest w następnym kroku importowana do platformy AdTechowej i platform danych, zwykle za pośrednictwem API.

Jakie firmy mogą lub powinny budować platformę do reklamy samoobsługowej?

Z samoobsługowych platform reklamowych mogą korzystać różnego rodzaju biznesy, na przykład:

Platformy AdTech

Platformy AdTech, takie jak DSP, mogą budować platformy do reklamy samoobsługowej, aby umożliwić swoim klientom samodzielne tworzenie kampanii reklamowych.

Dzięki takiemu posunięciu, platforma AdTech może uwolnić czas zespołu AdOps, przeznaczając go na bardziej wartościowe zlecone kampanie reklamowe.

Wydawcy i spółki medialne

Wydawcy i spółki medialne, m.in. firmy zajmujące się streamingiem wideo, mogą budować platformy do reklamy samoobsługowej, aby umożliwić reklamodawcom i agencjom reklamowym prowadzenie kampanii wyświetlanych odbiorcom wydawcy. Platforma reklamowa wówczas jest zwyczajowo integrowana z platformami danych, jak DMP lub CDP, aby umożliwić reklamodawcom tworzenie grup odbiorców, oraz z platformą AdTech, taką jak serwer reklam, aby wspomagać wyświetlanie i targetowanie reklam.

Agencje reklamowe

Agencje reklamowe, które prowadzą kampanie dla klientów, mogą zbudować platformę do reklamowy samoobsługowej, aby umożliwić klientom prowadzenie reklam na wielu platformach DSP.

Agencje mogą również tworzyć pulpity z raportami, aby wyświetlać dane dotyczące wydajności kampanii reklamowych w różnych DSP.

Najważniejsze funkcjonalności platformy do reklamy samoobsługowej

Oto najważniejsze funkcje, jakie powinny mieć samoobsługowe platformy reklamowe.

User Interface (UI)

Interfejs użytkownika (UI) pozwala zarówno firmie (np. DSP, wydawcy czy agencji reklamowej), jak i jej klientom zarządzać każdym aspektem kampanii, a także zarządzać użytkownikami i integracjami.

Zarządzanie kampaniami reklamowymi

Ta część platformy odpowiada za tworzenie, uruchamianie i dokonywanie zmian w kampaniach reklamowych. Komponent zarządzania kampanią często umożliwia użytkownikom zdefiniowanie formatu reklamy (np. tekstowej, natywnej i wideo), miejsca docelowego reklamy, dat rozpoczęcia i zakończenia, targetowania po lokalizacji i itp.

Moduł z raportami

Ten komponent umożliwia użytkownikom przeglądanie wskaźników wydajności różnych kampanii reklamowych. Pulpit raportowania może zawierać kluczowe dane, takie jak wyświetlenia, kliknięcia, konwersje i ich odpowiednie współczynniki (np. współczynniki klikalności i konwersji), a także wymiary, takie jak lokalizacja, typ urządzenia, format reklamy, rozmiar reklamy itp.

Zarządzanie użytkownikami

Ten komponent umożliwia tworzenie i usuwanie kont użytkowników platformy, a także ograniczanie dostępu do niektórych części platformy.

Integracje

Kolejnym kluczowym elementem samoobsługowej platformy reklamowej są integracje.

W tym przypadku integrować można się z platformami AdTech (np. DSP, SSP, sieciami reklamowymi i serwerami reklam) oraz platformami danych, takimi jak DMP i CDP.

Integracje są niezbędne do prowadzenia kampanii, natomiast integracje z platformami danych są potrzebne do wyświetlania reklam określonym odbiorcom.

Co jest lepsze – budowanie czy korzystanie z istniejącej już platformy do reklamy samoobsługowej?

Warto przyjrzeć się zaletom i wadom związanym z budowaniem oraz “wynajmowaniem” platfomry do reklamy samoobsługowej.

Zalety budowania platformy do reklamy samoobsługowej

  • Posiadanie prawa własności do zbudowanego rozwiązania w 100% (technologia, IP, codebase, dane).
  • Kontrola nad rozwojem i roadmapą produktu.
  • Możliwość tworzenia niestandardowych funkcjonalności i integracji.

Najlepsze dla:

  • Firm AdTech.
  • Dużych wydawców i spółek medialnych.
  • Średnich i dużych agencji medialnych.

Zalety korzystania z istniejącego rozwiązania

  • Możliwość stworzenia kampanii od razu.
  • Niższe koszty utrzymania.
  • Nie ma potrzeby zajmowania się utrzymaniem rozwiązania.

Najlepsze dla:

  • Małych firm AdTech i startupów, aby zwalidować pomysły na biznes.
  • Małych wydawców i spółek medialnych.
  • Małych agencji reklamowych.

Jak zbudować platformę do reklamy samoobsługowej?

Faza discovery

Ten etap składa się z:

  • Zrozumienia celów, wizji i kontekstu projektu.
  • Określenia początkowych wymagań projektu i możliwych wyzwań technicznych.
  • Odpowiedzenia na pytania techniczne.

Sprint 0

Ten etap składa się z:

  • Identyfikacji wyzwań technicznych w projekcie i poszukiwaniu możliwych rozwiązań.
  • Wybrania funkcjonalności do stworzenia MVP oraz stworzenia listy user stories (zadań) oraz backlogu.
  • Wyboru stosu technologicznego i ułożenia architektury projektu.
  • Prowadzenie researchów pod kątem rozwijania MVP lub PoC.

Rozwój MVP

Ten etap składa się z:

  • Zbudowania MVP — w tym frontendu, backendu i infrastruktury, przygotowaniu UX/UI, QA i testów.
  • Sprtawdzeniu MVP z użytkownikami testowymi i stakeholderami.
  • Zebraniu feedbacku na temat dalszego rozwoju MVP.
  • Monitorowaniu platformy i rozwiązywaniu nieplanowanych problemów.

Post-MVP i utrzymanie

Ten etap składa się z:

  • Daleszego rozwijania platformy (2-tygodniowe sprinty), tj. dostarczania nowych lub ulepszonych funkcji na koniec każdego sprintu.
  • Bieżącego wsparcia i utrzymania oprogramowania i infrastruktury.
  • Przekazania projektu (jeśli dotyczy).

Przykłady samobsługowych platform zbudowanych przez Clearcode

Przez lata zespoły programistów AdTech i MarTech w Clearode zbudowały wiele samoobsługowych platform reklamowych dla firm AdTech, wydawców, spółek medialnych i agencji reklamowych. Poniżej przedstawiamy niektóre projekty, nad którymi pracowaliśmy.

Platforma reklamy smoobsługowej dla firmy adtechowej

Wiodąca europejska firma AdTech nawiązała z nami współpracę w celu zaprojektowania i zbudowania samoobsługowej platformy reklamowej.

Tę platformę zintegrowaliśmy z DSP klienta, dzięki czemu agencje reklamowe i marki współpracujące z nim mogą tworzyć własne kampanie wyświetlane w DSP.

Platforma reklamy smoobsługowej dla usług streamingowych

Jedna z największych azjatyckich firm świadczących usługi OTT zaprojektowała i zbudowała z Clearcodem samoobsługową platformę reklamową, która umożliwia reklamodawcom tworzenie i wyświetlanie kampanii reklamowych widzom oglądającym wideo na platformie streamingowej.

Platforma reklamy smoobsługowej dla interaktywnej agencji reklamowej

Amerykańska agencja reklamowa zaprojektowała i zbudowała z Clearcodem samoobsługową platformę reklamową, aby umożliwiać swoim klientom tworzenie i wyświetlanie kampanii reklamowych z wieloma wydawcami na raz.

Czytaj dalej

NAPISALIŚMY I WYDALIŚMY KOMPENDIUM WIEDZY O ADTECHU

The AdTech Book

Dowiedz się jakie platformy, procesy i firmy tworzą świat cyfrowej reklamy.

Mike Sweeney

Head of Marketing

“The AdTech Book to rezultat naszego wieloletniego doświadczenia w projektowaniu i budowaniu technologii AdTech i MarTech dla naszych klientów.”

Sprawdź, jak możemy pomóc Ci z Twoim projektem

Umów się na rozmowę z naszymi specjalistami i dynamicznie rusz do przodu ze swoim projektem.