Wszyscy w świecie reklamy cyfrowej znają Facebook Ads i Google Ads. Reklamodawcy, agencje reklamowe, a nawet wydawcy używają tych platform do tworzenia, prowadzenia i zarządzania kampaniami reklamowymi.
Ale niektórzy mogą nie wiedzieć, że to przykłady samoobsługowych platform reklamowych.
W tym poście wyjaśniamy, czym jest samoobsługowa platforma reklamowa, czym różni się od zarządzanych kampanii reklamowych, jak działa, jakie są kluczowe funkcje i jak ją zbudować.
Najważniejsze informacje
- Platforma do reklamy samoobsługowej to platforma AdTech, która umożliwia nabywcom mediów samodzielne tworzenie, prowadzenie i zarządzanie kampaniami reklamowych, w odróżnieniu od zlecania tworzenia kampanii, np. przez zespół AdOps wydawcy lub firmy AdTech.
- Platforma do reklamy samoobsługowej integruje się z inną platformą AdTech, np. DSP lub SSP oraz platformami danych, np. DMP lub CDP.
- Platformy do reklamy samoobsługowej mogą być również wykorzystywane do prowadzenia kampanii bezpośrednio na stronie internetowej wydawcy, zwykle za pośrednictwem serwera reklam.
- Po utworzeniu przez użytkownika kampanii na platformie do reklamy samoobsługowej, elementy kampanii są przekazywane do platformy AdTech i platform danych, zwykle za pośrednictwem API.
- Firmy AdTech i agencje reklamowe mogą tworzyć platformy do reklamy samoobsługowej, aby umożliwić swoim klientom tworzenie własnych kampanii reklamowych.
- Wydawcy mogą zbudować platformę do reklamy samoobsługowej, aby umożliwić reklamodawcom i agencjom reklamowym prowadzenie kampanii w ich witrynach internetowych i usługach streamingowych.
- Kluczowe funkcje platformy do reklamy samoobsługowej obejmują interfejs użytkownika (UI), zarządzanie kampaniami, panel raportowania, zarządzanie użytkownikami oraz integracje z innymi platformami i narzędziami AdTech.
Co to jest platforma do reklamy samoobsługowej?
Platforma do reklamy samoobsługowej lub samoobsługowa platforma reklamowa, to element technologii reklamowej (AdTech), który umożliwia nabywcom mediów (reklamodawcom i agencjom reklamowym) samodzielne tworzenie, prowadzenie i zarządzanie kampani reklamowych, zamiast zlecania ich tworzenia np. przez zespół AdOps wydawcy lub firmy AdTech.
Jaka jest różnica między platformą do reklamy samoobsługowej i zarządzalnymi kampaniami?
Większość platform DSP oferuje dwa główne sposoby prowadzenia kampanii — samoobsługowo lub poprzez zlecenie usługi prowadzenia kampanii. Samoobsługowe kampanie oznaczają, że reklamodawca lub agencja reklamowa może samodzielnie skonfigurować kampanię reklamową, podczas gdy w przypadku zlecenia usług zespół AdOps lub zespół ds. sprzedaży reklam konfigurują i prowadzą kampanię reklamową dla reklamodawcy lub agencji.
Jak działa platforma do reklamy samoobsługowej?
Platforma do reklamy samoobsługowej integruje się z różnymi platformami AdTech, m.in. DSP lub SSP oraz platformami danych jak DMP lub CDP. Platformy te mogą być również wykorzystywane do prowadzenia kampanii bezpośrednio w “zasobach” wydawcy (np. w witrynie internetowej i usłudze streamingowej), zwykle za pośrednictwem serwera reklam.
Stworzona kampania (i wszelkie poźniejsze zmiany tej kampanii) jest w następnym kroku importowana do platformy AdTechowej i platform danych, zwykle za pośrednictwem API.
Jakie firmy mogą lub powinny budować platformę do reklamy samoobsługowej?
Z samoobsługowych platform reklamowych mogą korzystać różnego rodzaju biznesy, na przykład:
Platformy AdTech
Platformy AdTech, takie jak DSP, mogą budować platformy do reklamy samoobsługowej, aby umożliwić swoim klientom samodzielne tworzenie kampanii reklamowych.
Dzięki takiemu posunięciu, platforma AdTech może uwolnić czas zespołu AdOps, przeznaczając go na bardziej wartościowe zlecone kampanie reklamowe.
Wydawcy i spółki medialne
Wydawcy i spółki medialne, m.in. firmy zajmujące się streamingiem wideo, mogą budować platformy do reklamy samoobsługowej, aby umożliwić reklamodawcom i agencjom reklamowym prowadzenie kampanii wyświetlanych odbiorcom wydawcy. Platforma reklamowa wówczas jest zwyczajowo integrowana z platformami danych, jak DMP lub CDP, aby umożliwić reklamodawcom tworzenie grup odbiorców, oraz z platformą AdTech, taką jak serwer reklam, aby wspomagać wyświetlanie i targetowanie reklam.
Agencje reklamowe
Agencje reklamowe, które prowadzą kampanie dla klientów, mogą zbudować platformę do reklamowy samoobsługowej, aby umożliwić klientom prowadzenie reklam na wielu platformach DSP.
Agencje mogą również tworzyć pulpity z raportami, aby wyświetlać dane dotyczące wydajności kampanii reklamowych w różnych DSP.
Najważniejsze funkcjonalności platformy do reklamy samoobsługowej
Oto najważniejsze funkcje, jakie powinny mieć samoobsługowe platformy reklamowe.
User Interface (UI)
Interfejs użytkownika (UI) pozwala zarówno firmie (np. DSP, wydawcy czy agencji reklamowej), jak i jej klientom zarządzać każdym aspektem kampanii, a także zarządzać użytkownikami i integracjami.
Zarządzanie kampaniami reklamowymi
Ta część platformy odpowiada za tworzenie, uruchamianie i dokonywanie zmian w kampaniach reklamowych. Komponent zarządzania kampanią często umożliwia użytkownikom zdefiniowanie formatu reklamy (np. tekstowej, natywnej i wideo), miejsca docelowego reklamy, dat rozpoczęcia i zakończenia, targetowania po lokalizacji i itp.
Moduł z raportami
Ten komponent umożliwia użytkownikom przeglądanie wskaźników wydajności różnych kampanii reklamowych. Pulpit raportowania może zawierać kluczowe dane, takie jak wyświetlenia, kliknięcia, konwersje i ich odpowiednie współczynniki (np. współczynniki klikalności i konwersji), a także wymiary, takie jak lokalizacja, typ urządzenia, format reklamy, rozmiar reklamy itp.
Zarządzanie użytkownikami
Ten komponent umożliwia tworzenie i usuwanie kont użytkowników platformy, a także ograniczanie dostępu do niektórych części platformy.
Integracje
Kolejnym kluczowym elementem samoobsługowej platformy reklamowej są integracje.
W tym przypadku integrować można się z platformami AdTech (np. DSP, SSP, sieciami reklamowymi i serwerami reklam) oraz platformami danych, takimi jak DMP i CDP.
Integracje są niezbędne do prowadzenia kampanii, natomiast integracje z platformami danych są potrzebne do wyświetlania reklam określonym odbiorcom.
Co jest lepsze – budowanie czy korzystanie z istniejącej już platformy do reklamy samoobsługowej?
Warto przyjrzeć się zaletom i wadom związanym z budowaniem oraz “wynajmowaniem” platfomry do reklamy samoobsługowej.
Zalety budowania platformy do reklamy samoobsługowej
- Posiadanie prawa własności do zbudowanego rozwiązania w 100% (technologia, IP, codebase, dane).
- Kontrola nad rozwojem i roadmapą produktu.
- Możliwość tworzenia niestandardowych funkcjonalności i integracji.
Najlepsze dla:
- Firm AdTech.
- Dużych wydawców i spółek medialnych.
- Średnich i dużych agencji medialnych.
Zalety korzystania z istniejącego rozwiązania
- Możliwość stworzenia kampanii od razu.
- Niższe koszty utrzymania.
- Nie ma potrzeby zajmowania się utrzymaniem rozwiązania.
Najlepsze dla:
- Małych firm AdTech i startupów, aby zwalidować pomysły na biznes.
- Małych wydawców i spółek medialnych.
- Małych agencji reklamowych.
Jak zbudować platformę do reklamy samoobsługowej?
Faza discovery
Ten etap składa się z:
- Zrozumienia celów, wizji i kontekstu projektu.
- Określenia początkowych wymagań projektu i możliwych wyzwań technicznych.
- Odpowiedzenia na pytania techniczne.
Sprint 0
Ten etap składa się z:
- Identyfikacji wyzwań technicznych w projekcie i poszukiwaniu możliwych rozwiązań.
- Wybrania funkcjonalności do stworzenia MVP oraz stworzenia listy user stories (zadań) oraz backlogu.
- Wyboru stosu technologicznego i ułożenia architektury projektu.
- Prowadzenie researchów pod kątem rozwijania MVP lub PoC.
Rozwój MVP
Ten etap składa się z:
- Zbudowania MVP — w tym frontendu, backendu i infrastruktury, przygotowaniu UX/UI, QA i testów.
- Sprtawdzeniu MVP z użytkownikami testowymi i stakeholderami.
- Zebraniu feedbacku na temat dalszego rozwoju MVP.
- Monitorowaniu platformy i rozwiązywaniu nieplanowanych problemów.
Post-MVP i utrzymanie
Ten etap składa się z:
- Daleszego rozwijania platformy (2-tygodniowe sprinty), tj. dostarczania nowych lub ulepszonych funkcji na koniec każdego sprintu.
- Bieżącego wsparcia i utrzymania oprogramowania i infrastruktury.
- Przekazania projektu (jeśli dotyczy).
Przykłady samobsługowych platform zbudowanych przez Clearcode
Przez lata zespoły programistów AdTech i MarTech w Clearode zbudowały wiele samoobsługowych platform reklamowych dla firm AdTech, wydawców, spółek medialnych i agencji reklamowych. Poniżej przedstawiamy niektóre projekty, nad którymi pracowaliśmy.
Platforma reklamy smoobsługowej dla firmy adtechowej
Wiodąca europejska firma AdTech nawiązała z nami współpracę w celu zaprojektowania i zbudowania samoobsługowej platformy reklamowej.
Tę platformę zintegrowaliśmy z DSP klienta, dzięki czemu agencje reklamowe i marki współpracujące z nim mogą tworzyć własne kampanie wyświetlane w DSP.
Platforma reklamy smoobsługowej dla usług streamingowych
Jedna z największych azjatyckich firm świadczących usługi OTT zaprojektowała i zbudowała z Clearcodem samoobsługową platformę reklamową, która umożliwia reklamodawcom tworzenie i wyświetlanie kampanii reklamowych widzom oglądającym wideo na platformie streamingowej.
Platforma reklamy smoobsługowej dla interaktywnej agencji reklamowej
Amerykańska agencja reklamowa zaprojektowała i zbudowała z Clearcodem samoobsługową platformę reklamową, aby umożliwiać swoim klientom tworzenie i wyświetlanie kampanii reklamowych z wieloma wydawcami na raz.